لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

کاخ سفيد: احتمال دارد مذاکرات با ایران به بعد از سه‌شنبه کشیده شود


در حالی که يک منبع ايرانی پس از ديدار وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ با وزير خارجه ايران گفته که اختلافات «جدی» است، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه ۱۵ تيرماه و يک روز پيش از پايان مهلت برای دستيابی به توافق اظهار داشت که «قطعا امکان‌پذیر» است اين مذاکرات بعد از مهلت تعيين شده نيز ادامه يابد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اينکه آيا دولت اوباما انتظار دارد اين مذاکرات از مهلت تعيين شده نيز بگذرد، اظهار داشت: «در اين مرحله نمی‌گويم چنين انتظاری می‌رود...بلکه می‌گويم قطعا چنين چيزی امکان‌پذير است».

مهلت این مذاکرات قرار بود روز دهم تیرماه به پایان برسد، اما این مذاکرات برای یک هفته تمدید شد. روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه این مهلت به پایان می‌رسد.

اين در حالی است که نشست وزیر خارجه ایران با همتایان آمريکایی، بريتانيایی، فرانسوی، روسی، چينی و آلمانی خود، کشورهای عضو گروه ۱+۵، با حضور مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای نخستين بار در اين دور از مذاکرات روز دوشنبه در وین برگزار شد.

در همين رابطه يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران پس از نشست وزيران خارجه جمهوری اسلامی و ۱+۵ از «اختلافاتی جدی» بين دو طرف خبر داده است.

اين منبع ايرانی که نامش فاش نشده، به «ایرنا» گفته است: «مذاکره امروز نشان داد که اختلاف‌ها جدی است ولی عزم طرفين هم برای حل اختلاف جدی است. امشب قرار است نشستی ديگر برگزار شود».

در همين حال طبق اين گزارش قرار شده است که معاونين و ساير اعضای تيم ایران به ادامه کار روی «متون» ادامه دهند.

پيشتر رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که ايران در مذاکرات روز دوشنبه خواهان لغو تحريم‌های نظامی شورای امنیت و همچنين ممنوعيت فروش تسليحات شده است.

يک مقام غربی به خبرگزاری رويترز گفته است که تيم ديپلماتيک جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، خواستار لغو تحريم‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستيک و همچنين لغو ممنوعيت صدور ديگر جنگ‌افزار به ايران شده‌اند.

از زمانی که پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد رفت، اين شورا شش قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرد. طبق این قطعنامه‌ها، برنامه موشکی ايران و همچنين صادرات و واردات تسليحات نيز مورد تحريم قرار گرفتند.

در حالی که تنها يک روز به مهلت تعيين شده برای دستيابی به توافقی جامع در مذاکرات هسته‌ای در وين تعيين شده است، بر اساس يک نظر سنجی، بيش از ۸۳ درصد خبرنگاران حاضر برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وين پيش‌بينی می‌کنند که توافق حاصل می‌شود و ۴۴ درصد آن‌ها بر اين نظرند که توافق روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

خبرگزاری «تسنيم» که اين نظرسنجی را انجام داده می‌گويد، در نظرسنجی که «بين ۱۸۹ خبرنگار حاضر در محل مذاکرات (به صورت نمونه در دسترس) انجام شد، بيانگر اين است که در مجموع پيش‌بينی بيش از ۸۳ درصد پاسخگويان (خبرنگاران) اين است که توافق صورت می‌گيرد، کمی بيش از ۱۲ درصد نيز بيان کرده‌اند که توافقی حاصل نمی‌شود (مذاکرات ناکام می‌ماند) و تنها کمی بيش از سه درصد بر اين نظرند که مذاکرات احتمالا دوباره تمديد می‌شود».

XS
SM
MD
LG