لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

تعداد قربانیان سیل در تهران و البرز به ۱۶ نفر رسید


در حالی که بر اساس گزارش‌ها سرنوشت تعدادی از مفقودشدگان در حادثه سیل روز یک‌شنبه، ۲۸ تير، همچنان نامعلوم است، سازمان پزشکی قانونی ایران روز چهارشنبه خبر داد که تعداد قربانیان اين حادثه در استان‌های تهران و البرز به ۱۶ نفر رسيده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، سازمان پزشکی قانونی کشور روز چهارشنبه، ۳۱ تير، اعلام کرد که با انتقال يک جسد به پزشکی قانونی تهران و انتقال دو جسد ديگر به پزشکی قانونی استان البرز، تعداد کشته‌شدگان حادثه سیل روز یک‌شنبه به ۱۶ تن رسيده است.

پيش از اين علی‌‌محمد آهنی، مديرکل مديريت بحران استانداری قزوين، نیز خبر داده بود که بر اثر سيل در مناطق روستايی الموت و آبگرم يک نفر کشته شده و يک نفر ديگر مفقود شده‌ است.

در همين حال محمدتقی ايرانی، فرماندار کرج، روز سه‌‌شنبه گفته بود که سرنوشت ۱۲ فرد مفقود در سیل کرج «همچنان نامعلوم است» و جستجوی تيم‌های امداد برای يافتن آنان ادامه دارد.

ابوالفضل قناعتی، عضو هيئت رئيسه شورای شهر تهران، نیز پيش از اين گفته بود که تنها در منطقه «امامزاده داوود» در نزديکی شهر تهران، ۲۰ نفر کشته شده‌‌اند.

در همین حال حسين طلا، سخنگوی مجمع نمايندگان استان تهران، در پاسخ به سوالی ضمن رد آمارهای غيررسمی مبنی بر مرگ «۱۶۰ نفر» در حادثه سيل روز يک‌شنبه گفت که «ناپديد شدن تعداد زيادی از افراد و خودروها سبب اعلام آمارهای غيررسمی شده است».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ايران، وی اضافه کرد: «حدود پنج هزار خودرو که به منطقه کن و سولقان رفته بودند دچار خسارت شدند و متاسفانه ۷ دقيقه بارش سبب کشته شدن ۸ نفر شد.»

بر اساس گزارش‌ها، وقوع سيل در شامگاه روز يک‌‌شنبه در استان‌های کردستان، خراسان شمالی، سمنان و مازندران خسارت‌هايی برجای گذاشته، اما هنوز گزارشی از تلفات جانی در اين استان‌ها منتشر نشده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، محمد وکيلی، استاندار سمنان، از خسارت ده ميليارد تومانی سيل در اين استان خبر داده و مصطفی علی‌آبادی، فرماندار طالقان، نيز همین رقم را درباره رقم خسارت سيل به اين منطقه ذکر کرده است.

محمدجواد کولیوند، نماینده کرج در مجلس، نیز خسارت در روستای «سیجان» را که از آن به عنوان «مرکز اصلی وقوع سیل» در استان البرز نام برده شده بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد کرده است.

در روزهای گذشته فيلمی نیز در شبکه‌های اجتماعی از فرو ريختن سه آپارتمان در حاشيه رودخانه، در شهر زيراب در استان مازندران منتشر شده است.

در همين زمینه، به گزارش خبرگزاری ايلنا، محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران، ساخت و ساز در حريم نهرها و رودخانه‌ها، از بين بردن قنوات و چشمه‌ها و تنگ ‌شدن مسير رودخانه‌ها را از جمله دلايل خسارت زياد سيل دانسته است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، با اشاره به لغو دستورالعمل مربوط به اخذ مجوز از این سازمان برای برداشت‌ شن و ماسه از کف رودخانه‌ها گفت که دستگاه‌های متولی مانند وزارتخانه‌های نيرو و صنايع «نظارت کافی» در اين باره ندارند و «بستر رودخانه‌ها تخريب می‌شود».

پس از حادثه سیل تعدادی از مقامات مسئول از جمله مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ايران، و جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، از پیش‌بینی «نادرست» سازمان هواشناسی انتقاد کرده بودند.

با اين حال داوود پرهيزگار، رئيس سازمان هواشناسی کل کشور، ادعای اورژانس را «بی‌اساس» خوانده و تاکید کرده است که در گزارش‌های ارسال شده این سازمان به دستگاه‌های مسئول، سرعت توفان ۶۰ کيلومتر پيش‌بينی شده بود.

روز چهارشنبه نیز تعدادی از نمایندگان مجلس ایران از جمله حسین طلا، نماینده تهران، و قاسم احمدی، نماینده چالوس، به عملکرد سازمان هواشناسی انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG