لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

هشدار نماينده ايران درباره افشای توافق محرمانه تهران با آژانس


رضا نجفی، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اطلاق «ضميمه محرمانه برجام» به توافق ايران و آژانس را رد کرد و هشدار داد که افشای ترتيبات «محرمانه» اين توافق، تاثير منفی براجرای آن خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، رضا نجفی به خبرنگاران گفت: «توافق ايران و آژانس جزئی از برجام نيست بلکه حاوی موضوعات فنی است و محرمانه بودن آن هم در مناسبات آژانس و ساير کشورها نکته جديدی نيست».

ايران و شش قدرت جهانی به دنبال بیش از يک دهه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای تهران روز ۲۳ تيرماه (۱۴ ژوئيه) به توافقی در اين زمينه دست يافتند.

طبق اين توافق که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معرفی شده است، ايران در مقابل رفع بخش عمده‌ای از تحريم‌های بين المللی، برنامه هسته‌ایش را محدود می‌کند.

رضا نجفی درباره توافق جداگانه ایران با آژانس گفته است: «توافقی که ايران با آژانس برای حل تمام مسائل گذشته در يک بازه زمانی محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا کرده است به دو ترتيبات جداگانه بين ايران و آژانس اشاره دارد. اين دو ترتيبات که حاوی موضوعات فنی هستند کاملا محرمانه تلقی می‌شوند».

وی افزود: «داشتن چنين ترتيبات محرمانه‌ای بين يک کشور عضو و آژانس موضوع جديدی نيست و بسياری از کشورهای عضو با آژانس چنين ترتيباتی امضا کرده‌اند همانند ترتيبات فرعی موافقتنامه‌های پادمان يا رهيافت‌های پادمانی برای تاسيسات هسته‌ای خاص که محرمانه می‌باشند و تاکنون آژانس متن آنها را به هيچ کشور عضو ديگری نشان نداده است. مثلا رهيافت پادمانی راکتور آب سنگين اراک يا رهيافت پادمانی تاسيسات نطنز محرمانه است و هيچ کشور عضوی به آن دسترسی ندارد».

آقای نجفی اظهار داشت: «همان‌طور که مشخص است اين ترتيبات فنی بين ايران و آژانس است و جزئی از برجام نيست که بين ايران و ۱+۵ نهايی شده باشد. بنابر اين اطلاق 'ضميمه محرمانه برجام' به آنها غلط است».

نماينده دائم ايران در آژانس تاکيد کرد: «افشای اين ترتيبات محرمانه توسط هر طرفی که صورت گيرد به شدت بر اجرای آن تاثير منفی خواهد گذاشت و لذا آژانس بايد مراقب باشد که مفاد اين ترتيبات همانند ساير ترتيبات محرمانه با کشورهای عضو محرمانه باقی بماند».

رضا نجفی در حالی نسبت به افشای جزييات توافق بين ايران و و آژانس هشدار داده است که پيشتر سوزان رايس، مشاور امنيت ملی کاخ سفيد، گفته بود: اگرچه توافقات فرعی ميان ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی علنی نيست، اما دولت باراک اوباما مفاد آن را به آگاهی کنگره رسانده و جزييات آن را نيز به شکل محرمانه در اختيار اعضای کنگره قرار خواهد داد.

جمهوری‌خواهان آمريکا خواستار دسترسی به توافقنامه‌های بین ايران و آژانس شده‌اند و دولت اوباما را به خاطر منتشر نکردن اين توافقات مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روز پنج‌شنبه نيز در جريان جلسه پرسش و پاسخ کميته روابط خارجی سنای آمريکا با جان کری، ارنست مونيز و جک لو، وزيران خارجه، انرژی و خزانه‌داری ايالات متحده، بحث مخفيانه بودن اين توافقات به ميان آمد و در عين حال يکی از سناتورها گفت که بر اساس توافق ميان ايران و آژانس بين‌المللی، نمونه‌برداری‌ها را خود ايران انجام خواهد داد.

ولی جان کری تصريح کرد که درباره محتوای توافق ياد شده پشت درهای بسته به نمايندگان و سناتورها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واکنش ها در ايران

از سوی ديگر شماری از چهره های اصولگرا و همچنين نمايندگان نزديک به جبهه پايداری در مجلس از وزارت امور خارجه ايران درخواست کرده‌اند تا در خصوص وجود بند‌های «محرمانه» در توافق‌نامه جامع هسته‌ای توضيح دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی رحماندوست، نماينده اصولگرا گفته است: «دولت اجازه توافق محرمانه با غرب درباره مسئله هسته‌ای را ندارد».

عيسی دارايی دیگر نماينده اصولگرای مجلس نيز گفت: «توافق پشت پرده در موضوع هسته‌ای مردود است».

وی افزود: «چرا بايد "بندهای محرمانه" را از زبان نمايندگان کنگره آمريکا بشنويم».

به گزارش فارس، پرويز سروری٬ قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی نيز تاکيد کرده است: «شفاف‌سازی دستگاه ديپلماسی درباره بندهای محرمانه توافق وين ضروری است».

اين در حالی است که وزير انرژی ايالات متحده آمريکا روز گذشته تاکيد کرده بود که اگر جمهوری اسلامی نتواند تا ماه اکتبر به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد، توافقی در کار نخواهد بود.

وزير خزانه‌داری آمريکا نيز گفته بود: تا زمانی که ايران دسترسی‌های مورد نياز آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را فراهم نکند و به پرسش‌های اين نهاد پاسخ ندهد، نه تحريم‌های آمريکا و نه تحريم‌های بين‌المللی لغو نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG