لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

بازگشایی هم‌زمان سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا در لندن و تهران


سفارتخانه بریتانیا، تهران
سفارتخانه بریتانیا، تهران

براساس گزارش‌ها از ایران، سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا ظهر روز یکشنبه ۱ شهریور به طور همزمان در لندن و تهران فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار ایران در بریتانیا، و آجای شارما، کاردار بریتانیا در تهران، سرپرستی این دو سفارت را بر عهده دارند.

سفارت بریتانیا در تهران پس از حدود چهار سال، ظهر یکشنبه، با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور و با نصب تابلوی نقره‌ای‌رنگ «سفارت بریتانیا» بر دیوار بیرونی سفارتخانه بازگشایی شد.

پیش از این، تابلوهای سفارت سوئد به عنوان دفتر حافظ منافع بریتانیا در تهران بر سر این سفارتخانه نصب شده بود.

براساس گزارش ایسنا، در مراسم بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران هیچ مسئول بلندپایه ایرانی حضور ندارد.

به نوشته این خبرگزاری، شمار زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی، ماموران نیروی انتظامی و «مردم عادی» در خیابان فردوسی و اطراف سفارت بریتانیا حضور دارند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا که برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران سفر کرده‌است، صبح روز یکشنبه ۱ شهریور، وارد ساختمان این سفارت شد.

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران حدود چهار سال پس از آن اتفاق می‌افتد که در آذرماه سال ۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خارجه بریتانیا در آستانه بازگشایی سفارت این کشور در ایران اعلام کرده‌است که «هزینه بازسازی این مکان بصورت کامل توسط لندن پرداخت شده و هیچ هزینه‌ای از ایران دریافت نشده است.»

بر اساس گزارش‌ها، روز یک‌شنبه سفارت ایران در لندن نیز با حضور مهدی دانش یزدی، معاون اداری و مالی وزارت خارجه ایران، رسماً بازگشایی می‌شود.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه ۳۱ مردادماه گفته بود که پس از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا، روابط دو کشور در سطح کاردار باقی می‌ماند.

با این حال وزیر خارجه بریتانیا پیش از سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور طی ماه‌های آینده تا سطح سفیر ارتقاء یابد.

گفته‌های آقای هاموند درحالی بیان شده‌است که برخی نمایندگان مجلس ایران تأکید کرده‌اند، مصوبه پیشین مجلس برای کاهش سطح روابط با بریتانیا همچنان به قوت خود باقی است.

بر اساس مصوبه مجلس ایران در روز دوم آذر سال ۹۰، وزارت خارجه ایران موظف شد روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد.

بر اساس تبصره مصوبه مجلس ایران با عنوان «قطع روابط با انگلیس»، در صورت تغییر سیاست‌های به گفته نمایندگان مجلس «خصمانه» بریتانیا، با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس ایران سطح روابط ارتقاء می‌یابد.

وزیر خارجه بریتانیا در سفر دو روزه خود به تهران همچنین با حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، بیژن زنگنه، وزیر نفت و ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دیدار خواهد کرد.

آقای هاموند نخستین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

اعتراض‌ها به بازگشایی سفارت بریتانیا

در همین حال روز یک‌شنبه برخی از رسانه‌های اصول‌گرا از جمله خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان مطالبی را در اعتراض به بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران منتشر و این سفارتخانه را به دست داشتن در اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی در فضای مجازی درباره دعوت به تجمع در مقابل سفارت بریتانیا، در روز یک‌شنبه و در اعتراض به بازگشایی آن منتشر شده‌است.

در همین حال «خبرگزاری دانشجو» نیز به نقل از محمدرضا علی دادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز، خبر داد که «در صورت صدور مجوز» دانشجویان وابسته به این گروه در اعتراض به بازگشایی سفارت بریتانیا، روز یک‌شنبه مقابل دفتر وزارت خارجه در شیراز تجمع خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG