لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

جدال لفظی رئیس قوه قضاییه با وزیر کشور بر سر نظارت شورای نگهبان


روزنامه شهروند گزارش داده است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه در اولین روز هفته دولت و در جریان حضور در آرامگاه آیت‌الله خمینی از «از افراطی‌گری در لباس انقلابی‌گری» انتقاد کرده است.

روزنامه ابتکار در تیتر خود سخنان روز دوشنبه رئیس قوه قضاییه را واکنشی به انتقاد رئیس جمهوری از شورای نگهبان ارزیابی و تاکید کرده است که «واکنش‌ها به سخنان رئیس جمهوری همچنان ادامه دارد.»

این روزنامه نوشته است که پس از اظهارات وزیر کشور در همین زمینه، واکنش‌هایی به این جریان شکل گرفت و حتی روز دوشنبه «از یک سو رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی به این موضوع واکنش نشان داد و از سوی دیگر وزیر کشور در نشستی خبری به سوءتفاهم‌هایی که درباره سخنانش به وجود آمده، پاسخ گفت.»

این روزنامه همچنین گزارش داده است که صادق لاریجانی در واکنش به اظهارات دو روز پیش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفته است: «گاهی حرف‌های عوامانه می‌شنویم، آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم. نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می‌گیرد. گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، اما در تیتر یک خود از قول وزیر کشور تاکید کرده که «اصل بر برائت است» و خبر داده که عبدالرضا رحمانی فضلی عصر روز دوشنبه در جریان یک نشست رسانه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواست پیش از موضعگیری درباره سخنان منتسب به وی، متن کامل اظهاراتش را خوانده و برای واکنش «صبر» و «تحمل» بیشتری نشان دهد. عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین گفته است: «ما از اینکه برخی ما را عوام خطاب کنند، ناراحت نمی‌شویم. اگر کسی فکر کند مقابل عظمت هستی و اطلاعات گسترده عوام نیست، جای سئوال است. من معتقدم که به این معنا بنده عوام هستم.»

روزنامه شرق در تیتر یک خود از قول اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است: «آنها که به احمدی‌نژاد تقدس دادند، پاسخ دهند.»

احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق تاکید کرده است که «تا الان همه انرژی دولت روحانی روی مسئله هسته‌ای بوده و از این به بعد این دولت وقت دارد خودش را نشان دهد. باید دید اصلاحاتی را که قرار است در داخل انجام دهد، آغاز خواهد کرد یا خیر، که من فکر می‌کنم اصلاحات را آغاز خواهد کرد.»

این استاد علوم سیاسی تاکید کرده است که «به‌زودی مردم دستاوردهای سیاسی وی را خواهند دید و می‌شود به ایشان برای آینده دل بست.»

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی درباره تعیین اعضای هیات‌های نظارت شورای نگهبان در پایتخت، تاکید کرده است که «هیات‌های نظارت راست ماندند.»

روزنامه اعتماد از ادامه ساخت‌وساز در پادگان عشرت آباد خبر داده و نوشته است: «باوجود توافق صورت گرفته بین مقامات سپاه، شهرداری و میراث فرهنگی، کارگران در ساختمان عشرت‌آباد همچنان مشغول کارند.»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود خبر داده است که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در پی افزایش نگرانی‌ها از پیامدهای اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، گفته است: «اطلاعات سپرده‌های بانکی را به سازمان مالیاتی نمی‌دهیم و از اطلاعات بانکی سوءاستفاده نخواهد شد.»

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی از «تغییر سبک پوشش و آرایش مردان در ایران» نوشته است: «حالا آرایشگاه رفتن برای برخی از این مردان جوان، تنها به یک شامپو کردن و کوپ معمولی ختم نمی‌شود، آنها در این سالن‌های زیبایی، کار زیاد دارند، باید به موهایشان برسند، رنگ کنند، کوتاه کنند، مش در بیاورند، کف سر را طراحی کنند، ابرو درست کنند، ریش را فُرم دهند، اپیلاسیون کنند.»

زهرا جعفرزاده در گزارش روزنامه شهروند نوشته است: «نه فقط کلینیک‌های لیزر و زیبایی که این روزها نگاهی به ویترین مغازه‌ها هم نشان می‌دهد نگاه و سلیقه مردان نسبت به آنچه هستند و آنچه می‌پوشند تغییر کرده است.»

این روزنامه همچنین از قول فروشندگان پوشاک تاکید کرده است که در میان مردان «تمایل به پوشیدن لباس‌های خاص زیاد شده، لباس‌های طرح‌دار با یقه‌های خیلی باز و توری. آنهایی هم که طرفدار مدل رپ هستند، شلوارهای کپ بگ و نیم بگ را دوست دارند، زاپ‌دار هم زیاد شده، البته قشر خاصی اینها را دوست دارند، بیشترشان جوان زیر ٣٠سال هستند.»



جدال لفظی رئیس قوه قضاییه با وزیر کشور بر سر نظارت شورای نگهبان

روزنامه ابتکار در تیتر خود سخنان روز دوشنبه رئیس قوه قضاییه را واکنشی به انتقاد رئیس جمهوری از شورای نگهبان ارزیابی و تاکید کرده است که «واکنش‌ها به سخنان رئیس جمهوری همچنان ادامه دارد.»

این روزنامه نوشته است: «ماجرا از سخنان رئیس‌جمهوری درباره شورای نگهبان شروع شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنانی با اشاره به وظایف نظارتی این شورا، آن را به چشم تعبیر کرد که نمی‌تواند کار دست را انجام دهد.»

ابتکار نوشته است که «منظور این تمثیل در واقع به تفکیک وظیفه نظارتی شورای نگهبان از وظیفه اجرایی دولت اشاره داشت» و با این حال پس از اظهارات وزیر کشور در همین زمینه، واکنش‌هایی به این جریان شکل گرفت و حتی روز دوشنبه «از یک سو رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی به این موضوع واکنش نشان داد و از سوی دیگر وزیر کشور در نشستی خبری به سوءتفاهم‌هایی که درباره سخنانش به وجود آمده، پاسخ گفت.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، سخنان روز دوشنبه صادق لاریجانی را هشداری درباره حزب تازه‌تأسیس اصلاح‌طلبان توصیف کرده و رئیس قوه قضاییه نوشته است: «شورای نگهبان مراقب حزب جدیدفتنه‌گران محکوم باشد.»

این روزنامه خبر داده که صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته است: «برخی کسانی که در جریان فتنه ۸۸ فتنه‌گر بودند و برخی از آنها محکومند، حالا آمده‌اند و لعاب و رنگ عوض کرده‌اند و احزابی درست می‌کنند و می‌خواهند در صحنه بیایند.»

به نوشته این روزنامه، رئیس قوه قضاییه با اشاره به آنجه «برخی فضاسازی‌ها در خصوص وظایف شورای نگهبان» توصیف کرده، گفته است: «چرا فضاسازی می‌کنیم و حرف‌های حاشیه‌ای می‌زنیم، اینها جدال‌هایی در کشور راه می‌اندازد. راه و تفسیر قانون اساسی روشن است، وظیفه شورای نگهبان چگونه است؟ استصوابی یا نه؟ این تفسیر شده و معلوم است.»

صادق لاریجانی همچنین به اظهارات دو روز پیش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم واکنش نشان داده و گفته است: «گاهی حرف‌های عوامانه می‌شنویم، آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم. نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می‌گیرد. گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.»

روزنامه جوان از قول رئیس قوه قضاییه نوشته است: «بخشی که نظارت می‌کند باید احراز کند. اصل بر برائت است، حرفی عوامانه است. در قانون اوصاف را چیده‌اند و گفته‌اند که کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشند. اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت‌ها را تأیید کند، باید اوصاف را احراز کند. بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم.»

این روزنامه همچنین از قول صادق لاریجانی نوشته است: «از شورای نگهبان می‌خواهیم در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، پای ارزش‌های انقلاب محکم بایستد.»

به نوشته روزنامه جوان،رئیس قوه قضاییه با تاکید براینکه «به دولت خدوم این نکته را تذکر می‌دهیم که اکنون کشور نیاز به همدلی و تلاش و کار مجاهدانه دارد»، گفته است: «حاشیه‌سازی در این زمان از هیچ‌کس پذیرفته نیست. قوه قضاییه در حد توان به دولت کمک می‌کند و توصیه ما به دولت این است که کاستی‌ها و نقایص را بپذیرد و برطرف کند.»

توصیه وزیر کشور به رئیس قوه قضاییه؛ «صبر» و «تحمل» پیش از «واکنش»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، اما در تیتر یک خود از قول وزیر کشور تاکید کرده که «اصل بر برائت است» و خبر داده که عبدالرضا رحمانی فضلی عصر روز دوشنبه در جریان یک نشست رسانه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواست پیش از موضعگیری درباره سخنان منتسب به وی، متن کامل اظهاراتش را خوانده و برای واکنش «صبر» و «تحمل» بیشتری نشان دهد.

این روزنامه گزارش داده است که نشست رسانه‌ای روز دوشنبه عبدالرضا رحمانی فضلی برای تشریح دستاوردهای دو ساله مجموعه تحت مسئولیتش به ماسبت هفته دولت «از ابتدا تحت تأثیر سخنان اخیر رئیس جمهوری و وزیر کشور درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان قرار داشت و پس از یک ساعت به عرصه غیررسمی مناظره بین رئیس قوه قضاییه و وزیر کشور تبدیل شد»، چرا که صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که اندکی پیش از نشست وزیر کشور آغاز شده بود بدون نام بردن از رحمانی فضلی، اظهارات اخیر او درباره احراز صلاحیت در شورای نگهبان را مورد انتقاد قرار داده و سخنان او را عوامانه خوانده بود.»

به نوشته روزنامه ایران این اظهارات رئیس قوه قضاییه در میان نشست خبری وزیر کشور روی کاغد نوشته و به رحمانی فضلی داده شد و وزیر کشور هم «در مقام پاسخ توضیحات مبسوطی ارائه کرد و البته قبل از ارائه توضیحات از رئیس قوه قضاییه خواست سخنان او را کامل مطالعه کرده و در عین حال صبر و خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهد.»

عبدالرضا رحمانی فصای همچنین گفته است: «ما از اینکه برخی ما را عوام خطاب کنند، ناراحت نمی‌شویم. اگر کسی فکر کند مقابل عظمت هستی و اطلاعات گسترده عوام نیست، جای سؤال است. من معتقدم که به این معنا بنده عوام هستم.»

وزیر کشور خطاب به رئیس قوه قضاییه گفته که «بهتر است یکدیگر را متهم به عوامگرایی نکنیم. هر کس تخصصی دارد همه مسائل عمومی را در یک سطح درک می‌کنند. این بی‌حوصلگی و کم‌تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئون اخلاق اسلامی نیست.»

روزنامه ایران با اشاره به اینکه وزیر کشور که پیشتر در گفت‌وگویی گفته بود در موضوع بررسی صلاحیت‌ها، «اصل بر برائت است» و «در انتخابات عدم احراز صلاحیت نداریم» در واکنش به انتقادات رئیس قوه قضاییه گفته است: «حتماً ایشان مصاحبه بنده را کامل نخوانده و برای ایشان نقل قول کرده‌اند؛ منظور من عدم احراز صلاحیتی بود که مبتنی بر عدم تحقیق باشد.»

رحمانی فضلی با تاکید براینکه «والله ما هم از آیت‌الله آملی و منبر علما یاد گرفته‌ایم که در اسلام اصل بر برائت است»، گفته «نمی‌توان از اول به همه اتهام زد و همه را مجرم دانست. ما همه را سالم می‌دانیم، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. شاید آیت‌الله آملی براساس نقل قول‌ها قضاوت کرده‌اند، چون من ایشان را می‌شناسم که چقدر انسان باسوادی است. اگر اصل بر برائت نباشد، باید هر روز اصل را بر بی‌اعتمادی بگذاریم. در حالی که در بیش از ۹۰ درصد کارهای روزانه، برای ما اصل بر اعتماد است. البته تفسیر این مسأله با آیت‌الله آملی لاریجانی است. قطعاً ایشان در مسائل دینی صاحبنظر هستند و اگر توضیحی بدهند که ما قانع شویم، آن را می‌پذیریم.»

مسئله هیات‌های نظارت

روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی درباره تعیین اعضای هیات های نظارت شورای نگهبان در پایتخت، تاکید کرده است که «هیات‌های نظارت راست ماندند.»

این رونامه نوشته است که بعد از سخنان حسن روحانی مبنی بر «عدم دخالت اجرایی شورای نگهبان در انتخابات»، افراد و نهادهای مختلف موضع گرفتند و «اظهارنظرهای تندی علیه رئیس جمهور بیان کردند» اما «اعضای شورای نگهبان تنها افرادی بودند که باوجود دخیل بودن در ماجرا هیچ صحبتی نکردند ولی در عمل به گونه‌ای پیش‌رفتند تا پاسخی سخت به سخنان رئیس قوه مجریه بدهند و آن انتخاب افراد نزدیک به دولت قبل در هیات نظارت بر انتخابات تهران بود.»

روزنامه قانون از «قاسم محمد طهرانی، فرهاد رهبر، محمدحسین صادقی، غلامحسین اسماعیلی و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی» به عنوان کسانی نامبرده است که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آنها را «برای هیات نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان در تهران» تعیین کرده است.

چهره‌هایی که به نوشته این روزنامه «بیشترشان سمت و سوی سیاسی خاصی دارند و هیچ دل‌خوشی از دولت روحانی در سینه ندارند»، از جمله «محمد قاسم طهرانی که خود در زمان احمدی‌نژاد و انتخابات سال۸۸ رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان تهران بود» و نفر دوم این لیست هم «کسی نیست جز فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران» که به دلیل «نگاه امنیتی و سمتی که در گذشته در وزارت اطلاعات داشته شاید گزینه مناسبی برای این جایگاه و حضور درشورای نظارت نباشد.»

روزنامه قانون درباره «حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی» دیگر عضو هیات نظارت بر انتخابات پایتخت نوشته است که وی «نماینده مجلس هشتم و عضو جامعه روحانیت مبارز» بوده و کسی است که «مردم دیگر به وی برای حضور در مجلس نهم رأی ندادند.»

این روحانی اصولگرا که اکنون با حکم احمد جنتی به عنوان عضو هیات نظارت بر انتخابات تهران منصوب شده به نوشته روزنامه قانون پیشتر در مصاحبه‌ای ترکیب مجلس دهم را نیز تعیین کرده و گفته است: «در شرایط فعلی، مجلس دهم نیز اصولگرا خواهد بود مگر آنکه در زمان باقیمانده تا انتخابات، اتفاق خاصی پیش آید.» ضمن اینکه گفته است: «دلیل نزدیک شدن اصلاح‌طلبان به روحانی طمع است. اصلاح اولین کسانی خواهند بود که زیر پای روحانی را خالی می‌کنند.»

ساخت‌وساز برج های دو قلوی سپاه در عشرت آباد ادامه دارد

روزنامه اعتماد از ادامه ساخت‌وساز در پادگان عشرت‌آباد خبر داده و نوشته است: «باوجود توافق صورت گرفته بین مقامات سپاه، شهرداری و میراث فرهنگی، کارگران در ساختمان عشرت‌آباد همچنان مشغول کارند.»

به نوشته این روزنامه «همین چند هفته قبل بود که خبری از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری تهران منتشر شد که در مورد پرونده سازه سپاه در میدان عشرت‌آباد، خبر از تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری، سپاه و میراث فرهنگی می‌داد تا بعد از توقف عملیات عمرانی این ساختمان، در مورد کاهش ارتفاع این بنا تصمیم‌گیری شود»، اما «مشاهدات عینی خبرنگار اعتماد حکایت از آن دارد که نهاد مالک این بنا نه‌تنها عملیات تکمیل ساخت‌وساز بنای مزبور را متوقف نکرده است که کار دیوارچینی اسکلت ساختمان‌های دوقلوی خود را نیز آغاز کرده و به زودی پوسته بیرونی آن نیز تکمیل خواهد شد.»

حمیدرضا خالدی خبرنگار اعتماد با اشاره به ادامه ساخت‌و‌ساز «ساختمانی ١٤ طبقه که گفته می‌شود بدون مجوز ساخته شده و ارتفاعش نیز چنان زیاد است که دید و نمای منظر ساختمان تاریخی کلاه فرنگی را گرفته است»، یادآوری کرده است که «حدود یک ماه قبل شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود از مسئولان سپاه برای همکاری با شهرداری تشکر کرده بود» و حتی اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز چند روز قبل با بیان اینکه کمیته‌ای مشترک در سطح کمیسیون ماده ۵ تشکیل شده که در حال بررسی نظرات طرفین است تا به یک توافق نهایی برسند، گفته بود: «فرمانده سپاه نیز دستور توقف اجرای پروژه را صادر کرده تا هماهنگی لازم با مدیریت شهری صورت گیرد و قرار شد در کمیسیون مشترک به تفاهمی برسند که ضمن رعایت ضوابط شهرسازی نیازهای پادگان و اقشار بسیج نیز مورد حمایت قرار گیرد.»

روزنامه اعتماد نوشته است که با توجه به «دستوری که از سوی فرمانده سپاه به گفته اقبال شاکری صادر شده»، انتظار می‌رفت «تا برگزاری جلسه مزبور و تصمیم‌گیری نهایی، عملیات ساخت‌وساز مذکور متوقف شود اما این روزها هر کس گذرش به میدان سپاه بیفتد کارگرانی را خواهد دید که با همان جدیت اولیه روی طبقات مختلف سازه‌های دوقلوی سپاه مشغول به کارند.»

میراث فرهنگی استان تهران، نخستین مدعی و شاکی این پرونده است و تاکید دارد که «ارتفاع ۶۰ -۵۰ متری یاد شده باید تا ۱۶ متر کاهش پیدا کند.»

وجیهه قاسمی، نماینده سازمان میراث فرهنگی، ضمن تأیید ادامه روند ساخت‌وساز در دو بنای پادگان عشرت آباد، به روزنامه اعتماد گفته است: «ما حکم را به سپاه ابلاغ کردیم ولی بعد از آن هر بار که بازرسان ما برای بازدید از پروژه رفته‌اند، آنها را راه نداده‌اند. حتی آخرین بار با نماینده شهرداری رفته بودند ولی بازهم اجازه ورود به آنها داده نشده بود.»

وی در مورد سرنوشت پیگیری‌های میراث فرهنگی گفته است: «ما همچنان به جد پیگیر اجرای حکم دادگاه (توقف ساخت و ساز) و کاهش ارتفاع بنای یاد شده هستیم» اما «طرف حساب ما شهرداری است نه سپاه. یعنی شهرداری باید به ما پاسخ دهد که برای کاهش ارتفاع بنای یاد شده، چه اقدامی صورت گرفته است.»

وجیهه قاسمی همچنین گفته است: «ما انتظار داشتیم، سپاه به تعهد خود عمل کند و تا برگزاری جلسات مشترک برای تصمیم‌گیری در خصوص این بناها، حداقل کار را متوقف کند ولی واقعیت این است که نه‌تنها کار ساخت‌وساز را متوقف یا کاهش نداده است که برعکس به نظر می‌رسد، به کار خود سرعتی چند برابری داده و به‌زودی دیوار چینی آنها نیز به اتمام می‌رسد. جالب اینجاست که حتی دیوار چینی‌های خود را از طبقات بالا شروع کرده است یعنی طبقاتی که باید تخریب می‌شد.»

احمد حکیمی‌پور به عنوان رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران هم به این روزنامه گفته است: «با وجود توافق صورت گرفته بین نمایندگان شهرداری، سپاه، میراث و شورای شهر، نه تنها کار تکمیل این دو بنا متوقف نشده، که در ظاهر با همان جدیت اولیه در حال انجام است. انگار نه انگار که قرار بوده این ساختمان کاهش ارتفاع داشته باشد.»

این عضو شورای شهر تهران گفته است: «توصیه ما به سپاه این است که به توافق صورت گرفته پایبند باشد و به آن احترام بگذارد تا افکار عمومی این مساله را به عینه ببیند که نهادهای دولتی و نظامی هم به قانون احترام می‌گذارند.»

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه «شواهد حکایت از آن دارد که شهرداری نیز نمی‌تواند در این مورد بخصوص، حکم کاهش ارتفاع و تخریب بدون مجوز را عملیاتی و اجرایی کند»، یادآوری کرده که ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، چندی قبل گفته بود: «حکم ابلاغ شده، ولی از آنجایی که طرف حساب ما نهادی نظامی با قوانین خاص خود است، ما بیشتر از این کاری از دستمان برنمی‌آید.»

XS
SM
MD
LG