لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

انتخابات ۹۴ در ۹ کلان‌شهر و چند شهر «تمام الکترونیکی» برگزار می‌شود


قائم مقام وزیر کشور ایران از «معرفی دستگاه اخذ رای الکترونیکی» در جلسه روز چهارشنبه ستاد انتخابات کشور خبر داده و تاکید کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۹ کلان‌شهر و «تعدادی از شهر‌ها»ی ایران به شکل «تمام الکترونیکی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری، معاون وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۶ شهریور، گفت که برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در این شهر‌ها ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

به گفته آقای امیری، برای برگزاری انتخابات به صورت «تمام الکترونیکی» در همه شهر‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است، ولی «به علت محدودیت منابع، تامین آن در شرایط فعلی ممکن نبود».

قائم مقام وزیر کشور همچنین خبر داد که در جلسه روز چهارشنبه ستاد انتخاب کشور وبا حضور نماینده شورای نگهبان، دستگاه اخذ رای الکترونیکی برای برگزاری انتخابات معرفی شده است.

به گفته آقای امیری، این دستگاه شامل سه بخش است، صندوق الکترونیکی، دستگاه نظارتی که در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد و دستگاه مربوط به مجری انتخابات که طبق قوانین ایران وزارت کشور است.

او همچنین خاطرنشان کرد که «دغدغه» شورای نگهبان برای «نظارت صددرصدی بر تمام مراحل انتخابات» در تغییر سیستم انتخابات از دستی به تمام الکترونیکی «مدنظر» قرار می‌گیرد.

هیئت دولت ایران در خردادماه گذشته طرح اجرای الکترونیکی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را تصویب کرد.

در همین حال قائم مقام وزیر کشور پیش از این خبر داده بود که در صورت موافقت شورای نگهبان انتخابات در شهرهای تهران، کرمانشاه، شیراز، مشهد، قم، اصفهان، اهواز، تبریز، کرج و چند حوزه دیگر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

شورای نگهبان در ابتدا با برگزاری انتخابات به صورت «تمام الکترونیکی» مخالفت کرده و احمد جنتی، دبیر این شورا، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۵ تیر، در این باره گفت که از نظر این شورا «مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست».

آقای جنتی در همان روز پیشنهاد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مبنی بر شیشه‌ای شدن صندوق‌های اخذ رای را «برخلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم» دانست.

حسن روحانی روز شنبه، ۹ خرداد، خواستار استفاده از صندوق‌های «پلاستیکی شفاف» برای اخذ رای در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شد.

بر اساس گزارش‌ها، برای استفاده از صندوق‌های شفاف در انتخابات، جلساتی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شده، اما استفاده از این نوع صندوق برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هنوز قطعی نشده است.

قائم مقام وزیر کشور روز پنج‌شنبه همچنین خبر داد که در جلسه روز چهارشنبه نمایندگان هیئت‌های اجرایی، راه‌های اجرایی کردن بخشنامه رئیس قوه قضاییه در مورد برگزاری انتخابات بررسی شده است.

وی اضافه کرد: «در این جلسه مقرر شد در تمام ستادهای انتخابات شهرستان‌ها و استان‌ها، نمایندگان استاندار و فرماندار با ارتباط با نماینده قوه قضاییه برای اجرای این بخشنامه همکاری کنند.»

روز شنبه، ۱۴ شهریور، دستور صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، درباره تشکیل «ستاد ویژه پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی» منتشر شد.

بر اساس این بخشنامه، مسئولیت این ستاد ویژه در مراکز استان‌ها برعهده ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، است و این ستاد می‌تواند برای اقدامات خود «از ظرفیت سایر نهادهای مرتبط» هم استفاده کند.

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری روز هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG