لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

اوباما و ظریف با یکدیگر «دست داده‌اند»


بنا بر گزارش‌ها از مقر سازمان ملل در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با یکدیگر دست داده‌اند.

شبکه خبری بلومبرگ، بامداد هفتم مهر ماه گزارش داده است که این موضوع را یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، تائید کرده است.

برخی دیگر خبرنگاران حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله خبرنگار روزنامه «هاآرتص» نیز گزارش مشابهی از «دست دادن تاریخی» آقای اوباما و آقای طریف منتشر کرده‌اند.

گفتگوی محمد ضرغامی با حسین علیزاده، دیپلمات سابق ایران در مورد «دست دادن» اوباما با ظریف
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم

دیداری حتی کوتاه و «دست دادن» وزیر خارجه جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اتفاقی بی‌سابقه توصیف می‌شود.

روابط دیپماتیک ایران و آمریکا از زمان انقلاب بهمن ۵۷ قطع شده و مقام‌های ارشد دو کشور نیز تا زمان دور تازه‌ی مذاکرات اتمی، دیداری در انظار عمومی نداشته‌اند.

دو سال پیش در جریان نشست همگانی سازمان ملل متحد، گفت‌وگویی تلفنی میان حسن روحانی و باراک اوباما رخ داد، که آن نیز در زمان خود «تاریخی» به شمار می‌رفت.

این گفت‌وگو در آغاز مراحل اولیه مذاکرات تازه اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی انجام شده بود. مذاکراتی که در نهایت به توافقی ۲۳ تیر ماه در وین انجامید.

در دور تازه مذاکرات، وزیران خارجه ایران و آمریکا بارها با یکدیگر دیدار کردند.

گروهی از اصولگرایان و مقام‌های ارشد نظامی در ایران در پی گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما، انتقادهایی را علیه رئیس‌جمهوری ایران مطرح کردند.

از جمله محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، که آن گفت‌وگو را «اشتباهی تاکتیکی» توصیف کرده بود.

مقام‌های دولت ایران، از جمله وزیر خارجه، تاکید کرده‌اند که گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا، بنا بر چهارچوب تعیین‌شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی، بر پایه موضوع اتمی و توافقات آن است و نه چیز دیگر.

با این همه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، گفته بود توافق اتمی، برداشتن گام‌هایی اولیه برای کاهش خصومت میان دو کشور است، هر چند هنوز فاصله زیادی میان تهران و واشینگتن وجود دارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به مذاکرات اتمی گفته است بازگشت به گذشته «هیچ ثمری برای ما نخواهد داشت»، باید «رو به آینده رفت».

برخی از احتمال انجام دیدار میان روحانی و اوباما در هفتادمین نشست سازمان ملل، که اکنون در جریان است، سخن گفته بودند.

اما هر دو کشور وجود چنین برنامه احتمالی را رد کرده بودند.

حسن روحانی پس از سخنرانی خود در نشست همگانی به تهران بازگشت.

XS
SM
MD
LG