لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

دیدار وزیران خارجه ایران و ۵+۱؛ بررسی «برجام» و «بحران سوریه»


دیدار وزیران خارجه نزدیک به یک ساعت طول کشیده است
دیدار وزیران خارجه نزدیک به یک ساعت طول کشیده است

وزیران خارجه ایران، ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان، در نیویورک، در نشستی برای بررسی و هماهنگی نحوه اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، جلسه مشترک وزیران خارجه هفت کشور در ساعت آغازین هفتم مهر ماه به وقت تهران، انجام شده و نزدیک به یک ساعت نیز طول کشیده است.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات اتمی‌ست، نیز در این جلسه حضور داشته است.

خانم موگرینی در پی دیدار انجام شده، به خبرنگاران گفته است طرف‌ها در مورد سوریه نیز با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته او بحثی در مورد استفاده از «قالب موجود» برای پیگیری «مسائل منطقه»، صورت گرفته است. مسائلی که این مقام اتحادیه اروپا، سوریه، را در در «صدر و مهم‌ترین» آنها توصیف کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که ۳۱ شهریور ماه به نیویورک سفر کرد، پیشتر گفته بود «این نشست برای پیگیری اجرای برجام در سطح وزیران تشکیل خواهد شد، ولی ممکن است به جلسات کار‌شناسی نیز نیاز داشته باشیم».

آقای ظریف، عباس عراقچی، از معاونین ارشد خود را به ریاست ستادی تعیین کرده که کار آن پیگیری مراحل اجرایی «برجام» عنوان شده است.

ایالات متحده نیز پیشتر استیون مال، سفیر پیشین آن کشور در لهستان را، به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی «برجام» منصوب کرده بود.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید قرار است نخستین کمیسیون مشترک ایران و شش قدرت جهانی در سطح معاونان وزارت خارجه، نیز دیداری در نیویورک داشته باشند.

هنوز زمان این دیدار مشخص نشده است.

مقر سازمان ملل در نیویورک، محل حضور مقام‌های ارشد کشورهای جهان برای شرکت در هفتادمین نشست همگانی این سازمان است. نشست و دیدارهای حاشیه آن طی هفته جاری ادامه خواهد داشت.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیر ماه در وین به توافقی دست یافتند که اجرای آن به محدودیت برنامه اتمی ایران و از سوی دیگر لغو تحریم‌های مربوط به این برنامه می‌انجامد.

راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ست که ماموریت تازه خود را در ایران آغاز کرده است.

انتظار می‌رود بازرسی‌ها تا پایان سال جاری میلادی به درازا بکشد.

در پی آن، در صورت تائید آژانس، مرحله لغو تحریم‌ها در روزی که به «روز اجرا» موسوم است، فرا می‌رسد.

XS
SM
MD
LG