لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

صالحی: توافق وین تا اوایل دی‌ماه به طور کامل اجرا می‌شود


آقای صالحی می‌گوید پس از «روز تصویب»، اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد.
آقای صالحی می‌گوید پس از «روز تصویب»، اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه اقدامات ایران برای اجرای تعهدات خود در توافق اتمی وین حداکثر دو ماه طول می‌کشد، گفت که زمان شروع این اقدامات با نظر حسن روحانی، رییس جمهوری، تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر صالحی روز سه شنبه ۲۱ مهر، ابراز امیدواری کرد که با اعلام نظر مثبت شورای نگهبان درباره مصوبه روز سه شنبه مجلس، هفته آینده روز «اعلام» توافق اتمی وین و «تصویب» آن باشد.

مجلس ایران روز سه‌شنبه در نشستی که با جنجال و تنش همراه بود طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد.

به گفته آقای صالحی، «تصویب» به این معناست که طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند توافق اتمی وین پذیرفته شده است.

وی تاکید کرد که پس از «روز تصویب» اقداماتی که باید انجام شود، اقداماتی «روتین» خواهد بود و دیگر نیازی نیست که در جایی موضوعی به تصویب برسد.

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که اگر مصوبه روز سه‌شنبه مجلس، امروز به شورای نگهبان ارسال شود در جلسه روز چهارشنبه و یا پنج‌شنبه این شورا بررسی خواهد شد.

آقای صالحی گفت که پس از «روز تصویب»، اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها لغو خواهد شد اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی می‌کند که ایران اقدامات اجرایی خود «روی زمین» را انجام دهد.

به گفته آقای صالحی، همچنین رییس جمهوری آمریکا نیز بیانیه‌ای خواهد خواند و طی آن اعلام خواهد کرد که تحریم‌های این کشور علیه ایران «رفع و تعلیق» خواهند شد، که این اقدام نیز موکول به روزی خواهد شد که ایران اقدامات اجرایی خود را «روی زمین» انجام دهد.

وی اضافه کرد: «اقدامات روی زمین ما حداکثر حدود یک و نیم تا دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود».

وی در مورد گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید درباره ابعاد احتمالی برنامه پیشین اتمی- نظامی ایران یا پی‌ام دی ارائه دهد گفت: بر اساس «نقشه راه» که بین ایران و آژانس امضاء شده، تا امروز «کار‌ها به خوبی پیش رفته است».

وی افزود: «یکی از شرایطی که رییس جمهوری باید از آن اطمینان پیدا کند این است که کار با آژانس روال خود را طی کرده باشد در آن زمان رییس جمهوری دستور لازم برای انجام اقدامات روی زمین را صادر خواهند کرد».

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز ۱۹ مهر پیش‌بینی کرده بود که «مراحل پایانی» اجرای «نقشه راه» تا پایان این هفته به پایان برسد.

بر اساس نقشه راه که روز ۲۳ تیرماه امسال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۹ شهریور ماه از تاسیسات پارچین بازدید کرد و کار‌شناسان ایرانی نیز از این تاسیسات نمونه‌برداری کردند.

XS
SM
MD
LG