لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

حمله بزرگ ارتش سوریه به حلب «با حمایت ایران، حزب‌الله و روسیه»


حلب در سوریه
حلب در سوریه

ارتش سوریه روز جمعه ۲۴ مهر با پشتیبانی شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، نیروهای ایرانی و حملات هوایی روسیه، حمله زمینی به جنوب شهر حلب را آغاز کرد.

​این حمله بدان معنی است که ارتش سوریه در چند جبهه در نزدیکی شهرهای اصلی این کشور، فشار خود را بر مخالفان مسلح افزایش می‌دهد تا بتواند سیطره خود را بر مناطق غرب این کشور بسط دهد.

این در حالی است که شرق این کشور همچنان در تصرف شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) قرار دارد.

حلب بزرگ‌ترین شهر و مرکز تجاری - صنعتی سوریه است که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد. کنترل این شهر که همچنان بیش از دو میلیون تن ساکن آن هستند، در اختیار هم نیروهای دولتی و هم مخالفان حکومت دمشق است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی دولتی سوریه گزارش داده که صد‌ها تن از نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان، از نیروهای ارتش سوریه در این حمله پشتیبانی می‌کنند.

این منبع با بیان این‌که «این‌‌ همان جنگ موعود است» از پیشروی نیروهای ارتش سوریه در برخی مناطق خبر داد.

او افزود برای نخستین بار است که نیروهای نظامی ایرانی به این تعداد در جنگ سوریه مشارکت می‌کنند «با وجود این‌که تعدادشان نسبت به نیروهای سوری همچنان بسیار اندک است».

این منبع آگاه در عین حال تاکید کرد: «پایه اصلی، ارتش سوریه است».

شبکه خبری المنار وابسته به حزب‌الله لبنان که در جریان جنگ داخلی سوریه از دولت این کشور حمایت کرده است، نیز گزارش داد: «ارتش سوریه عملیات بزرگی را با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه آغاز کرد».

این شبکه از حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله سخنی به میان نیاورد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز نوشته است که نیروهای نظامی این کشور، عملیات بزرگی علیه «تروریست‌ها و تکفیری‌ها» در جنوب حلب آغاز کرده‌اند.

پیش از این دو منبع منطقه‌ای به خبرگزاری رویترز گفته بودند که هزارن نیروی ایرانی «به منظور پشتیبانی از عملیات جاری در استان حماه و آمادگی برای عملیات حلب» به سوریه رفته‌اند.

ایران می‌گوید که اسلحه و مستشار نظامی برای حمایت از هم‌پیمان خود، نظام اسد، به سوریه فرستاده است اما فرستادن نیرو را رد می‌کند.

این در حالی است که در هفته گذشته سه تن از افسران بلندپایه سپاه پاسداران ایران در سوریه کشته شدند. یکی از آن‌ها حسین همدانی، فرمانده ارشد نیروهای سپاه در سوریه بود که بنا بر اعلام خبرگزاری‌های ایران، در نزدیکی حلب کشته شده است.

یک منبع امنیتی لبنانی هم گفته است که دو افسر برجسته حزب‌الله لبنان نیز هفته گذشته در سوریه کشته شدند.

ارتش سوریه چند روستا را «باز پس گرفته است»

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری رویترز گفته که درگیری‌های سنگینی در نزدیکی منطقه جبل عزان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر حلب در جریان است.

مقر دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن است که با شبکه‌ای از منابع خبری در داخل این کشور ارتباط دارد.

آقای عبدالرحمن افزوده است که منطقه مورد هدف ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه، در نزدیکی اتوبانی قرار دارد که حلب را به دمشق متصل می‌کند.

او افزود: «نیروهای دولتی، کنترل روستای عبطین و یک پایگاه خودروهای زرهی را از مخالفان باز پس گرفتند».

مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه ادامه داد: «در روستای السابقیه نیز مخالفان موفق شدند یک تانک ارتش را با موشک آمریکایی تاو منهدم کنند».

منبع نظامی سوری نیز گفته است که اکثر جنگجویان مخالف در مناطق عملیات، از گروه‌های احرار الشام، جبهه النصره، صقور الشام و گردان الشام هستند.

فارس البیوش فرمانده گروهی با نام «گردان فرسان الحق» که از سوی غرب حمایت می‌شود و تحت لوای ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کند، اعلام کرد که نیرو‌هایش شمار بیشتری از موشک‌های تاو را برای مقابله با حمله زمینی، به منطقه عملیات فرستادند.

البیوش تاکید کرد: «جنگ ادامه دارد اما مقاومت قوی‌تر از حمله است».

از هشتم مهر همزمان با آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه، ارتش این کشور نیز حملاتی به مناطق تحت کنترل مخالفان حمایت شده از سوی غرب آغاز کرد که از جمله می‌توان به مناطقی در شمال حمص و استان‌های حماه، ادلب و لاذقیه اشاره کرد که جنگجویان مخالف، تابستان گذشته آن‌ها را به کنترل خود درآوردند.

مسکو می‌گوید که حملات هوایی‌اش مواضع گروه «حکومت اسلامی» و «دیگر تروریست‌ها» را هدف قرار می‌دهد. اما بنا بر اعلام منابع داخلی و کشورهای غربی، به نظر می‌رسد که اکثر حملات روسیه، علیه مخالفانی است که در ماه‌های اخیر، پیشروی‌هایی قابل توجه در شمال غرب سوریه داشتند.

ارتش سوریه همچنین یک منطقه تحت کنترل مخالفان را در شمال شهر حمص از راه هوا و توپخانه، بمباران کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که در این حملات، دستکم ۶۰ غیر نظامی کشته شدند که ۳۰ تن از آن‌ها، زن و کودک هستند.

در واکنش به این گزارش‌ها، تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی در این کشور تاکید کرد که جنگنده‌های روسیه و سوریه، مناطق غیرنظامیان را بمباران نمی‌کنند.

مخالفان اسد می‌گویند که نیروهای دولتی سوریه، تا کنون هزاران غیر نظامی را از جمله با بمب‌های بشکه‌ای پرتاب شده توسط هلیکوپتر‌ها کشته‌اند.

احتمال پرتاب موشک‌های روسی از دریای مدیترانه به سوریه

از سوی دیگر، یک مسئول بلندپایه روسی اعلام کرد که احتمال دارد این کشور از کشتی‌های خود در دریای مدیترانه برای شلیک موشک به مواضع شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی در سوریه استفاده کند.

پیش از این روسیه نزدیک به ۳۰ موشک کروز از رزم‌ناوهای خود در دریای خزر به مواضع تندرو‌ها در سوریه شلیک کرد. این موشک‌ها از ایران و عراق عبور کردند.

ژنرال اندره کاتاپولوف از فرماندهان ارتش روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کومسوملسکایا براودا درباره احتمال انجام حمله‌ای موشکی از دریای مدیترانه در صورت ضرورت گفت: «بدون شک این کار را انجام خواهیم داد».

پوتین: حملات روسیه به تندرو‌ها نتیجه‌بخش بوده است

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز جمعه گفت که حملات هوایی این کشور به سوریه به کشته شدن ده‌ها تن از شبه‌نظامیان تندرو انجامیده است.

او همچنین خواستار همکاری نظامی مشترک کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوری سابق در سوریه و افغانستان، برای جلوگیری از حملات احتمالی تندرو‌ها به کشور‌های‌شان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین در نشست رهبران کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق در قزاقستان گفت: «ارتش سوریه نتایج بسیار قابل توجهی از حملات خود به دست آورده است».

او افزود: «ده‌ها موضع و انبار مهمات تروریست‌ها منهدم شده و صد‌ها تن از آن‌ها کشته شده‌اند».

پوتین بدون بیان جزئیات بیشتر گفت: «حملات هوایی روسیه علیه گروه حکومت اسلامی و تندورهای دیگر در سوریه در مدت زمان عملیات ارتش سوریه ادامه خواهد یافت».

او ادامه داد که پنج تا هفت هزار شبه‌نظامی از روسیه و کشورهای شوروی سابق در گروه «حکومت اسلامی» عضویت دارند.

پوتین تاکید کرد: «امکان ندارد ما به آن‌ها اجازه دهیم از تجربه‌شان در سوریه در سرزمین خودشان استفاده کنند».

XS
SM
MD
LG