لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

عراقچی: اتحادیه اروپا روز یکشنبه مصوبه‌ای برای لغو تحریم‌ها اعلام می‌کند


عباس عراقچی و هلگا اشمید در یکی از نشست‌های ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین
عباس عراقچی و هلگا اشمید در یکی از نشست‌های ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین

همزمان با ابلاغ قانون اجرای برجام در ایران، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به نقل از معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این اتحادیه، روز یکشنبه ۲۶ مهر با اعلام مصوبه‌ای تحریم‌های خود علیه ایران را «لغو» می‌کند.

قانون اجرای برجام، شنبه ۲۵ مهر، توسط حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد.

همزمان خبرگزاری مهر گزارش داده که عباس عراقچی این خبر را به نقل از هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

آقای عراقچی افزوده است که اتحادیه اروپا در این روز «مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد».

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در همین روز گفته که تحریم‌ها «به صورت رسمی لغو» می‌شوند اما «عملیاتی شدن» لغو تحریم‌ها «یکی دو ماه طول می‌کشد».

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در روز شنبه گفت که تحریم‌ها «به صورت رسمی لغو» می‌شوند اما «عملیاتی شدن» لغو تحریم‌ها «یکی دو ماه طول می‌کشد».

او در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس مونیخ در تهران، با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد که «هر آنچه در اطلاعیه آژانس مطرح شد، به آن عمل شد و این قدم بزرگی است که ابهامی در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و مابقی ارزیابی آژانس به ۱۵ دسامبر موکول می‌شود که گزارش آژانس به شورای حکام می‌رود».

آقای صالحی اراز امیدواری کرد که «بر اساس علائمی که تا امروز دیدیم تا ۱۵ دسامبر گزارش آژانس به گونه‌ای باشد که برجام به کلی اجرایی شود» و بر این اساس پیش‌بینی کرد که « اواخر آذر یا اوایل دی ماه شاهد به نتیجه رسیدن برجام خواهیم بود».

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارش خود از سخنان آقای صالحی افزوده که بر اساس توافق ایران با ۱+۵، روز ۲۶ مهر به عنوان روز تصویب برجام تعیین شده است.

کلیات طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، یکشنبه ۱۹ مهر و جزئیات آن دو روز بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

شورای نگهبان نیز چهارشنبه ۲۲ مهر، مصوبه مجلس شورای اسلامی را بدون هیچ تغییری تایید کرد تا زمینه برای ابلاغ آن فراهم شود.

بر اساس توافق هسته‌ای وین که میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمده و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تأیید شده، تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران در صورت اعمال محدودیت‌های گسترده علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به تدریج تعلیق یا لغو می‌شوند.

XS
SM
MD
LG