لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

پیش‌بینی بانک جهانی: ایران در فهرست سهولت کسب‌وکار ۲۰۱۶ در رتبه ۱۱۸


در تازه‌ترین گزارش بانک جهانی در مورد سهولت تجارت و بازرگانی در کشورهای جهان که ششم آبان‌ منتشر شد، پیش‌بینی شده است که ایران با یک پله ترقی در سال آینده میلادی، در رتبه ۱۱۸ قرار می‌گیرد.

سنگاپور در رتبه نخست جهان و چین و هند در رتبه‌های ۸۴ و ۱۳۰ این فهرست قرار دارند.

در این گزارش که بانک‌ جهانی از سال ۲۰۰۳ هر ساله آن را تهیه و منتشر کرده است،فضای کسب و کار در اقتصاد کشورهای جهان برحسب ۱۰ شاخص سهولت کسب و کار، سهولت دریافت مجوزهای کسب و کار، سهولت استخدام یا اخراج نیروی کار، سهولت ثبت مالکیت، سهولت کسب و اعتبار و وام، میزان حمایت دولت از سرمایه‌گذاران، میزان و نحوه دریافت مالیات‌ها، سهولت صادرات و واردات، ضمانت اجرایی قراردادها و مدت لازم برای به نتیجه رساندن یک دعوای قضایی و نیز سهولت تعطیل کردن کسب و کار رتبه بندی می‏‌شوند.

ایران توانسته‌ است وضعیت « اخذ مجوزهای ساخت‌وساز» را بهبود بخشد. وضعیت دریافت اشتراک برق نیز بهبود پیدا کرده است.

با این‌ حال رتبه‌بندی مواردی مانند «آغاز کسب‌وکار» یا «گرفتن وام» در ایران در سال آینده میلادی، پایین‌تر از سال جاری برآورد شده است.

بهترین رتبه ایران در میان ۱۰ شاخص اصلی مورد بررسی بانک‌جهانی برای سنجش شاخص سهولت کسب‌و کار به شاخص «اجرای قراردادها» اختصاص یافت که رتبه ۶۲ را برای ایران به ارمغان آورد و بدترین وضعیت در میان شاخص های ۱۰‌گانه در اقتصاد ایران، مربوط به «تجارت بین المللی» بود که رتبه‌ای بهتر از ۱۶۷ را در میان کشورهای جهان کسب نکرد.

این رتبه برای تجارت بین‌المللی می‌تواند نشانه‌ای از تاثیر تحریم‌های جهانی علیه اقتصاد ایران و محدودیت‌های ناشی از آن به حساب آید.

در مجموع بانک جهانی، ایران را در میان ۱۸۹ کشور جهان در رتبه ۱۱۸ قرار داده و به آن ۵۷.۴۴ امتیاز داده است. این امتیاز درصدی، نزدیکی هر کشور را به نخستین کشور در فهرست مشخص می‌کند.

متوسط امتیاز کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این ارزیابی، ۵۶.۲۸ بوده که معادل قرارگرفتن در رتبه ۱۱۴ این فهرست است و با این حساب ایران چهار رتبه پایین تر از متوسط رتبه منطقه قرار گرفته است.

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بهترین کشور از نظر شاخص سهولت کسب و کار، به کشور امارات تعلق گرفته است که در رده ۳۱ این رتبه‌بندی ایستاد.

عمان، عربستان سعودی و اردن به ترتیب در رده‌های ۷۰، ۸۲ و ۱۱۳ بالاتر از ایران ایستادند و عراق با رتبه ۱۶۱ و لیبی با قرار گرفتن در جایگاه ۱۸۸ این فهرست، فضای کسب و کار نامناسب تری از ایران خواهند داشت.

در حال حاضر سنگاپور، کشوری کوچک در جنوب شرقی آسیا، در رتبه نخست قرار دارد.

روسیه، با وجود تحریم‌های غرب،در این فهرست ۳ پله ترقی کرده و در رتبه ۵۱ قرار گرفته است.

در جنوب آسیا، بیشترین ترقی از آن هند است؛ کشوری که نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید آن، از مشکلات اداری برای آغاز تجارت در آن کاسته است.

بهبود وضعیت این کشورها عمدتا به خاطر اصلاحات اقتصادی‌ عنوان شده که رهبران آنها در پیش گرفته‌اند.

برای نمونه در این گزارش، روسیه یکی از کشورهای جهان در انجام اصلاحات در تسهیل داد و ستد و بازرگانی عنوان شده است. تسهیلاتی مانند اعطای وام، دریافت اشتراک برق یا پرداخت مالیات در این کشور تغییرات عمده یا نسبی کرده‌اند.

پس از سنگاپور، در رتبه‌بندی بانک جهانی، کشورهای نیوزلند، دانمارک، کره جنوبی، منطقه هنگ‌کنگ، بریتانیا، ایالات متحده، سوئد، نروژ، فنلاند، تایوان و مقدونیه قرار گرفته‌اند.

بانک جهانی می‌گوید بهترین پیشرفت از آن کاستاریکا است. این سازمان بین‌المللی از بهبود وضعیت اوگاندا، کنیا، قبرس، ازبکستان، قزاقستان یا جامائیکا نیز ستایش کرده است.

ژاپن از جمله عمده‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان است که در فهرست رتبه‌بندی شاخص سهولت کسب و کار سال ۲۰۱۶ میلادی، ۴ پله سقوط کرده است.

رتبه بسیاری از کشورهای نخست این فهرست برای سال ۲۰۱۶ میلادی، در مقایسه با سال جاری، تغییری نکرده است.

در انتهای فهرست بانک‌جهانی از شاخص سهولت کسب وکار در سال ۲۰۱۶ میلادی که بیانگر وضعیت فضای کسب و کار در کشورهای جهان است، کشورهای اریتره، لیبی و سودان جنوبی قرار دارند.

به طور معمول هم‌زمان با انتشار گزارش بعدی بانک جهانی از وضعیت فضای کسب ٫ کار کشورهای جهان، اعداد و ارقام گزارش پیشین با جرح و تعدیل همراه شده و تغییراتی را تجربه می‌کند.

XS
SM
MD
LG