لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

کری: قدرت‌های مهم توافق دارند که نهادهای سوریه نباید متلاشی شوند


جان کری در کنار سرگی لاوروف در وین
جان کری در کنار سرگی لاوروف در وین

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه هشتم آبان در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، نتایج نشست وین درباره سوریه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در سخنانش گفت که آمریکا، روسیه و ایران درباره سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، توافق ندارند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که به باور واشینگتن، خروج اسد از قدرت راه را برای پایان جنگ داخلی در این کشور هموار خواهد کرد و به مبارزه برای شکست گروه حکومت اسلامی کمک می‌کند.

آقای کری گفت که همتایان روس و ایرانی وی موافق دیدگاه آمریکا درباره سرنوشت اسد نیستند ولی توافق دارند که برای پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی باید تلاش کرد.

ایران و روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد هستند ولی آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان کناره گیری رییس جمهوری سوریه از قدرت هستند.

گزارش هانا کاویانی از وین درباره مذاکرات روز جمعه درباره بحران سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: قدرت‌های مهم توافق دارند که نهادهای حکومت سوریه نباید متلاشی شوند.

آقای کری تاکید کرد که سوریه باید یکپارچه، مستقل و سکولار باقی بماند.

وی گفت که توافق اولیه برای برقراری آتش‌بس در خاک سوریه حاصل شده است.

وزیر خارجه روسیه نیز گفته که درباره سرنوشت آقای اسد توافقی صورت نگرفته است، و این مردم سوریه هستند که باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

آقای لاوروف تصریح کرد که امید زیادی به مصالحه بر سر بحران سوریه وجود دارد. هدف ما در سوریه، جلوگیری از به قدرت رسیدن تروریست‌ها است.

وی گفت: ما در نشست وین به توافق‌های مهمی رسیدیم و قرار است که با گروه حکومت اسلامی و سایر گروه‌ها مبارزه کنیم ولی بحث درباره برقراری آتش‌بس ادامه خواهد یافت.

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان، نیز به خبرنگاران گفته است که در نشست وزیران خارجه ۱۷ کشور برای مذاکرات سوریه، توافقی درباره سرنوشت بشار اسد در پایان روند گذار سیاسی در این کشور صورت نگرفت.

وی اظهار داشت: «پیشرفتی حاصل نشد، البته چنین انتظاری هم وجود نداشت».

آقای اشتانمایر گفت که مذاکرات ظرف دو هفته آینده از سر گرفته خواهد شد که احتمالا در وین خواهد بود، و هدف شرکت‌کنندگان نیز کار بر روی تشکیل دولت انتقالی، برگزاری انتخابات جدید و اجرای آتش بس‌های ملی و منطقه‌ای برای توقف حمام خون در سوریه است.

خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داده که آقای کری از نشست وین درباره سوریه اظهار «رضایت» کرده و این نشست را «سازنده» توصیف کرده است.

اینترفکس گزارش داده که وزیر خارجه آمریکا این سخنان را پیش از جلسه مشترک خبری با سرگی لاوروف بیان کرده است.​

گفت‌وگوهای صلح سوریه روز جمعه با حضور نمایندگان ارشد ۱۷ کشور و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

ایران، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، لبنان، اردن، روسیه، عربستان سعودی، عراق، مصر، آلمان، قطر، فرانسه، امارات متحده عربی، عمان و ایالات متحده آمریکا در غیاب نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور گفت‌وگوها را پیش بردند.

XS
SM
MD
LG