لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

بازداشت عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی


روزنامه‌نگاران ایرانی: عیسی سحرخیز (سمت چپ) و احسان مازندرانی
روزنامه‌نگاران ایرانی: عیسی سحرخیز (سمت چپ) و احسان مازندرانی

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، روز دوشنبه ۱۱ آبان از سوی هفت مأمور سپاه پاسداران در منزلش در تهران بازداشت شد.

مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه‌نگار، با اعلام این موضوع به رادیو فردا گفت که پدرش به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبانی برای تجمع بازداشت شده‌است.

به گفته مهدی سحرخیز، مأموران، خانه پدرش را بازرسی و وسایل او را ضبط کرده‌اند.

عیسی سحرخیز در دولت محمد خاتمی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد بود.

آقای سحرخیز پیش از این در تیرماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام‌های امنیتی به سه سال زندان محکوم شد که این حکم در سال ۹۰، زمانی که او در زندان بود، به پنج سال زندان افزایش یافت. این روزنامه‌نگار در سال ۹۲ آزاد شد.

او در زمان گذراندن دوران محکومیت خود، چند بار به علت وضعیت بد جسمی، به بیمارستان منتقل شد.

عیسی سحرخیز از جمله سه ایرانی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، برنده جایزه آزادی بیان «هلمن-همت» شد.

بنا بر اطلاعیه دیدبان حقوق بشر، این جایزه به کسانی تعلق می‌گیرد که به سبب فعالیت‌های خود و تعهدی که در قبال آزادی بیان داشته‌اند تحت آزار و اذیت حکومت‌هایی قرار گرفته‌اند که می‌خواهند مانع انتشار اطلاعات و بیان دیدگاه‌های آنها شوند.

آقای سحرخیز در سال‌های گذشته در دو نامه جداگانه خطاب به دبیر کل سازمان ملل خواستار رسیدگی وی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00
لینک مستقیم

بازداشت احسان مازندرانی

روز دوشنبه ۱۱ آبان هم‌چنین سام حسینی، از بستگان نزدیک احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرد که احسان مازندرانی نیز در این روز در منزل خود بازداشت شده‌است.

احسان مازندرانی پیش از این در دوم اسفندماه سال ۹۱ نیز، زمانی که خبرنگار روزنامه اعتماد بود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود.

احسان مازندرانی سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد، شرق، آفتاب یزد و فرهیختگان را دارد.

رسانه‌های اصول‌گرا در آن زمان نوشتند که احسان مازندرانی به اتهام «ارتباط» با شبکه رسانه‌ای بی‌بی‌سی و «سایت‌های خبری ضدانقلاب» بازداشت شده‌بود.

این رسانه‌ها هم‌چنین نوشتند که «وی که دبیر اجرایی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب است، مدتی در مالزی زندگی می‌کرده و در همان‌جا نیز با رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب ارتباط داشته است».

XS
SM
MD
LG