لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

نشست سران گروه ۲۰ در ترکیه تحت‌الشعاع حملات پاریس


نشست سران گروه ۲۰ در آنتالیای ترکیه در حالی در جریان است که چگونگی مقابله با گروه خلافت اسلامی (داعش)، ب‌هویژه پس از به حملات جمعه‌شب پاریس، بررسی بحران سوریه و مسئله پناهجویان به موضوع‌های عمده روز اول این نشست تبدیل شده است.

به گزارش رویترز، روز یکشنبه ۲۴ آبان، در اولین روز این نشست دو روزه به‌رغم آنکه دیدار دوجانبه‌ای برای باراک اوباما و و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه پیش‌بینی نشده بود، این دو در حاشیه نشست به گفت‌وگوی غیررسمی پرداختند، هرچند مسائل مطرح شده میان آن‌ها اعلام نشد.

در جلسه رسمی این نشست آقای اوباما سخنانش را با ابراز همدردی و همبستگی با مردم فرانسه آغاز کرد و حملات تروریستی در پاریس را حمله به جهان متمدن خواند. او گفت که آمریکا برای یافتن طراحان و عاملان این حملات به هر نحوی که بتواند به فرانسه کمک خواهد کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در پی حملات روز جمعه که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته، شرکت در نشست گروه ۲۰ را لغو کرد و مقام‌های ارشد دیگری را به آنتالیا فرستاد.

باراک اوباما روز یکشنبه همچنین دیداری دو جانبه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه داشت و پس از آن گفت روال معمول این بوده که مسائل اقتصادی جهانی در صدر مذاکرات نشست گروه ۲۰ باشد اما «حملات وحشیانه روز جمعه پاریس آسمان را اکنون تیره کرده، و آمریکا و متحدانش تلاش خود را برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه و جلوگیری از حملات مشابه توسط داعش دو چندان می‌کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که در دیدارش با آقای اردوغان در مورد مباحث مطرح شده در نشست بحران سوریه در روز شنبه در وین نیز گفتگو کرد.

در نشست روز شنبه که وزیران خارجه و دیپلمات‌های ارشد ۱۹ کشور، از جمله آمریکا، روسیه، ایران، عربستان، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور داشتند، اعلام شد که شرکت‌کنندگان بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی در سوریه به توافق رسیده اند اگرچه اختلاف در مورد نقش بشار اسد در آینده این کشور باقی است.

ترکیه و عربستان خواستار کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد هستند و وزیر خارجه عربستان پس از نشست روز شنبه در وین نیز تأکید کرد که اگر روند سیاسی به کنار گذاشتن اسد از قدرت منجر نشود، عربستان همچنان به حمایتش از مخالفان در سوریه تا برکناری بشار اسد با توسل به زور ادامه خواهد داد.

باراک اوباما در حاشیه نشست در روز یکشنبه در آنتالیا با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز دیداری دو جانبه خواهد داشت.

به گزارش رویترز به نقل از مقام‌های امریکا، اوباما در صدد است اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای خاورمیانه را به اقدامات ملموس برای اثبات تعهدشان به عملیات نظامی برای مقابله با داعش ترغیب کند.

براساس این گزارش تصور می‌شود که فرانسه در واکنش به حملات تروریستی روز جمعه پاریس بر میزان مشارکتش در حملات هوایی ائتلاف به داعش در سوریه و عراق بیفزاید.

همزمان، موضوع پناهجویان بویژه سوری‌ها به یکی از مسائل عمده‌ای تبدیل شده که نشست گروه ۲۰ باید به آن بپردازد. ترکیه و اتحادیه اروپا خواستار آن بوده‌اند که این موضوع به عنوان مشکلی جهانی شناخته شود تا بتوان از کمک‌های مالی و اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای مواجه با آن برخوردار شوند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در پایان نشست دو روزه گروه ۲۰ در آنتالیا انتشار یابد و نسخه‌ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده، سران شرکت‌کننده در نشست خواهند پذیرفت که موضوع پناهجویان، معضلی جهانی است.

XS
SM
MD
LG