لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

افت صادرات نفت ایران به چهار مشتری اصلی آسیایی


مجموع صادرات نفت ایران به چهار مشتری اصلی آسیایی خود طی ماه گذشته میلادی به کمترین میزان طی دو سال گذشته رسید.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز، دوشنبه ۹ آذرماه منتشر کرده‌است، چهار مشتری آسیایی نفت ایران طی ماه اکتبر مجموعاً روزانه ۸۰۳ هزار و ۶۷۴ بشکه نفت از ایران خریده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸٫۵ درصد افت نشان می‌دهد.

این حجم از صادرات از اکتبر سال ۲۰۱۳ تاکنون کمترین میزان فروش نفت ایران بوده‌است.

رویترز می‌نویسد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه مه حتی واردات نفت از ایران را به روزانه بالای ۱٫۲ میلیون بشکه رسانده بودند، اما در ماه ژوئیه دوباره به حدود ۱ میلیون بشکه رسید و به‌صورت آهسته رو به کاهش نهاد.

کشورهای مشتری نفت ایران موظف هستند که واردات نفت از ایران را تا زمان برچیده شدن تحریم‌ها، در سطح یک میلیون بشکه در روز نگه دارند.

ایران و شش قدرت جهانی ماه ژوئیه (تیرماه) به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن قرار است در صورتی که ایران به تعهدات مندرج در برجام عمل کند، تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو شود.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه تا ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

احتمال می‌رود تحریم‌های ایران در نیمه اول سال آینده میلادی لغو شود.

بر اساس گزارش رویترز، سه مشتری اول نفت ایران طی سال جاری واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اما کره جنوبی به‌عنوان چهارمین مشتری بزرگ، مقداری خرید نفت ایران را افزایش داده‌است.

چین بزرگترین مشتری نفتی ایران طی ۱۰ ماه سال جاری میلادی روزانه بطور متوسط ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ایران دریافت کرده‌است که نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هند واردات نفت از ایران را نزدیک به ۲۲ درصد کاهش داده و به ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسانده‌است.

خرید نفت ژاپن نیز نزدیک به ۲ درصد کاهش یافته و به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است. در این میان کره جنوبی نیز با واردات روزانه ۱۲۴ هزار بشکه، خرید نفت از ایران را بیش از ۲ درصد افزایش داده‌است.

در مجموع چهار مشتری عمده آسیایی ایران، طی ماه‌های ژانویه تا آخر اکتبر، روزانه کمی بیشتر از ۱ میلیون و ۴۳ هزار بشکه نفت از ایران خریده‌اند که نسبت به سال گذشته کاهشی ۶٫۵ درصدی نشان می‌دهد.

ایران می‌گوید که به محض برچیده شدن تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و این رقم شش ماه بعد از لغو تحریم‌ها به ۱ میلیون بشکه خواهد رسید.

ایران همچنین روز شنبه کنفرانس معرفی الگوی جدید قراردادهای نفت و گاز خود را برگزار کرد که هدف از آن، جذب شرکت‌های خارجی برای توسعه ۵۰ میدان هیدروکربوری اعلام شده‌است.

خبرگزاری رویترز همچنین طی گزارشی که دوشنبه منتشر کرده است، می‌نویسد که قیمت‌های جهانی نفت طی ماه جاری (نوامبر) نسبت به ماه گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. علت آن، افزایش نفت تولیدی مازاد بر مصرف در بازارهای جهانی بوده است.

قیمت نفت شاخص برنت در بازارهای جهانی طی روز جاری به زیر ۴۵ دلار و قیمت شاخص وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به زیر ۴۲ دلار سقوط کرده است.

XS
SM
MD
LG