لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

نهادهای جهانی خواستار تبرئه سه موسیقی‌دان و فیلم‌ساز ایرانی شدند


حسین رجبیان (تصویر سمت راست)، مهدی رجبیان (وسط) و یوسف عمادی
حسین رجبیان (تصویر سمت راست)، مهدی رجبیان (وسط) و یوسف عمادی

فری‌میوز، انجمن دفاع از آزادی بیان در موسیقی، به همراه ۹ نهاد بین‌المللی دیگر با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، خواستار تبرئه مهدی رجبیان و یوسف عمادی، آهنگساز، و حسین رجبیان، فیلم‌ساز، شدند.

مهدی رجبیان، نوازنده سه‌تار و بنیان‌گذار وبسایت برگ‌موزیک که به انتشار موسیقی آلترناتیو اهتمام داشت همراه برادر خود حسین رجبیان و یوسف عمادی، آهنگساز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به شش سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

اما فری‌میوز با تأکید بر حق آزادی بیان که در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی قید شده و ایران نیز آن را پذیرفته، خواستار رفع تمامی این اتهامات از این سه هنرمند شده است.

این نهاد عنوان کرده که بازداشت و محاکمه مهدی رجبیان، حسین رجبیان و یوسف عمادی صرفاً به خاطر استفاده آنها از حق آزادی بیان بوده است.

اوله ریتوو، مدیر اجرایی فری‌میوز، با اشاره به این رخداد گفته که «ایران هر چقدر به خاطر گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای خود اعتبار به دست آورده، این اعتبار را با ارعاب و دستگیری ظالمانه هنرمندان و فعالان رسانه‌ای و مدنی از دست می‌دهد».

وی همچنین اظهار داشته که «محدود کردن آزادی بیان در ایران گویای نزاع داخلی میان حسن روحانی و گروه‌های صاحب نفوذ محافظه‌کار از جمله سپاه پاسداران است که مخالف هر گونه اصلاحاتی در حوزه فرهنگ هستند و به نظر می‌رسد که می‌خواهند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحت سیطره خود درآورند».

مهدی و حسین رجبیان و یوسف عمادی مهر ماه ۱۳۹۲ بازداشت شدند و اکنون هر کدام آنها با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد هستند.

وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران نوشته که دادگاه آنها در اردیبهشت ماه به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد که تنها ۱۵ دقیقه طول کشید. در دادگاه ادعا شده که این سه «با انتشار موسیقی‌های زیرزمینی قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات» را داشته‌اند. دادگاه تجدیدنظر آنها نیز روز اول دی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شده، اما هنوز حکم نهایی درباره این پرونده صادر نشده است.

از جمله نهادهای بین‌المللی دیگری که در کنار فری‌میوز خواستار تبرئه این سه هنرمند شده‌اند می‌توان به انجمن جهانی قلم، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، انجمن آهنگسازان و ترانه‌سرایان اروپا و شورای هنرمندان اروپا اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG