لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

هاشمی رفسنجانی: برخی رد صلاحیت‌ها دستبرد به حق‌الناس است


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در پیامی که روی صفحه اینستاگرام او منتشر شد در واکنش به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات پیش رو مجلس گفت که «برخی رد صلاحیت‌ها، دستبرد به حق‌الناس است».

بر اساس این پیام و به گزارش خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، آنا، آقای رفسنجانی در ادامه گفته‌ است که «اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسائل شخصی، مردم را از رای دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با توجه به فتوای رهبری در حق‌الناس دست برده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رفسنجانی روز دوشنبه هم‌چنین طی یک سخنرانی در یک جشنواره گفت که «ما برجام یک را تمام کردیم اما‌‌ همان روزی که می‌خواستیم جشن بگیریم ۶۰درصد نامزد‌ها را کنار گذاشتند. باید واقعا فضایی درست کرد که افراد با استعداد و عشق و علاقه به میدان بیایند».

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در روزهای اخیر خبر داده‌ بود که تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیداهای مجلس دهم توسط هیات‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تایید شده است.

این حجم از رد صلاحیت کاندیداها در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی امری کم‌سابقه به‌شمار می‌آید.

در همین حال رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» نامزدها تایید صلاحیت شده‌اند و در برخی از شهرها هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی وجود ندارد.

براساس گزارش‌ها، صلاحیت محسن و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، و مرتضی اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی، نیز تایید نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز ۱۶ دی نیز در مطلبی که روی سایت شخصی‌اش منتشر شده‌ است با یادآوری تاکیدات اخیر رهبر جمهوری اسلامی که «رای مردم حق‌الناس است»، گفته‌ بود: «این جمله ایشان خیلی معنادار است که حق ندارید کسانی را که صلاحیت دارند، رد کنید و یا کسانی که صلاحیت ندارند، بر مردم حاکم کنید».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه در واکنش به تایید نشدن صلاحیت حدود ۶۰ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس اعلام کرد که از «همه اختیارات» خود در این باره استفاده خواهد کرد.

واکنش مطهری: شورای نگهبان این افراط را تعدیل کند

به گزارش سایت خبرآنلاین، علی مطهری، نماینده تهران، روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت که «خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم».

وی افزوده‌ است: «به نظر می‌رسد که هیات‌های نظارت استان‌ها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند».

«کسانی که نظام را قبول ندارند می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده شرکت کنند»

در همین حال، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به این پرسش که «فکر نمی‌کنید عملکرد شورای نگهبان در راستای فرمایش‌های رهبری مبنی بر اینکه حتی کسانی که نظام را نیز قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند نیست» پاسخ داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۹ دی از «همه» و از جمله «کسانی که نظام را قبول ندارند» خواست تا «برای حفظ اعتبار کشور» در انتخابات آتی شرکت کنند.

حسن روحانی نیز در نشست خبری روز یک‌شنبه خود در مورد برجام، به پرسشی در مورد رد صلاحیت‌ها نیز پاسخ داده و از نگرانی در این مورد سخن گفته و هم‌چنین به این گفته رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد که گفته‌ است حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه گفت: «اینکه عملکرد شورای نگهبان مطابق قانون بوده یا خیر بحث جداگانه‌ای است. در مورد فرمایش‌های رهبری نباید مغالطه کرد».

او افزود: «رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند. ایشان نفرمودند ماده ۲۸ نادیده گرفته شود. کسانی که نظام را قبول نداشته باشند می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده در انتخابات شرکت کنند».

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد مراد رهبری این است که این عده می‌توانند به عنوان رای‌دهنده شرکت کنند، اما به عنوان یک داوطلب باید شرایط قانونی برای آنها احراز شود. چطور ممکن است ما اجازه بدهیم کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در مجلس حاضر شوند. چنین مسئله‌ای منطقی نیست».

ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده‌ای است که شرایط کاندیداها در آن ذکر شده و برخی داوطلبان به استناد آن رد صلاحیت می‌شوند.

عارف: در اردوگاه اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، روز دوشنبه گفت: «اهرم‌های قدرت در دست جریان رقیب اصلاحات است و هنر اصلاح‌طلبان همواره این بوده که در شرایط نابرابر پیروز میدان رقابت شوند».

وی ادامه داد: «سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کسانی که نظام و رهبری را هم قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند نشان دهنده این است که دست مردم در انتخاب کاندیداهای مورد نظرشان باید باز باشد؛ امیدوارم هیات‌های نظارت با دید و سیع به امر تایید صلاحیت‌ها بپردازند».

عارف تصریح کرد: «در اردوگاه اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد هر چند بخشی از جریان رقیب تلاش می‌کند با جعل اخبار در رسانه‌های خود نشان دهد که بین اصلاح‌طلبان اختلاف وجود دارد ولی تاکنون جریان اصلاح‌طلب با وحدت و همگرایی فعالیت‌های خود را دنبال کرده‌ است».

XS
SM
MD
LG