لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

ایران ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس می‌خرد


همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا، قرار است قراردادی نیز برای خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس توسط ایران به امضاء برسد.

این خبر را عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران یکشنبه چهارم بهمن در جریان اجلاس هوانوردی در تهران اعلام کرد.

به گزارش رادیوی دولتی ایران، توافق برای این معامله بزرگ در زمان حضور حسن روحانی در فرانسه امضاء و نهایی می‌شود.

حسن روحانی سفر به تعویق افتاده خود به ایتالیا و فرانسه را این هفته انجام می‌دهد و چهارشنبه در کاخ الیزه میهمان فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود.

آقای آخوندی ابراز امیدواری کرده که تحویل نخستین هواپیماهای ایرباس به ایران پیش از پایان سال خورشیدی جاری آغاز شود، و تأکید کرده که کشورش امکان انجام معاملات دیگری با سایر شرکت‌های هواپیماسازی مسافربری را نیز مد نظر قرار خواهد داد.

وزیر راه تأکید کرد که ایران از جمله امکان خرید هواپیما از شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ را بررسی خواهد کرد.

ایران با وجود داشتن جمعیتی نزدیک به هشتاد میلیون و قشر متوسطی که سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهد، از ناوگان هوایی ضعیفی برخوردار بوده‌است.

وزیر راه ایران تأیید کرده که نزدیک به چهل درصد از ۲۵۶ هواپیمای مسافربری کنونی ایران عملاً «زمین‌گیر» است و بقیه نیز بسیار کهنه محسوب می‌شود.

مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون توسعه مجلس، به نقل از مقامات هوانوردی کشور گفته‌است که این جمعیت عظیم مسافر در کشور دستکم به پانصد فروند هواپیمای جدید نیاز دارد.

برخی از رسانه‌های وابسته به جناح اصولگرا در حاکمیت ایران در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که هواپیماهای ایرباسی که به ایران تحویل می‌شود «دست دوم» بوده و یازده سال در خطوط پروازی بوده‌اند.

اما فرهاد پرورش، مدیر عامل ایران‌ایر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، در مورد «سن» هواپیماهایی که ایران می‌خواهد از ایرباس بخرد، گفت، «قرار شده‌است همه این هواپیماها نو باشد».

ایران از آغاز گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی نه تنها از خرید هواپیماهای ساخت ایالات متحده محروم بوده بلکه از دریافت قطعات یدکی برای هواپیماهای بسیار قدیمی خود نیز که در زمان حکومت پهلوی خریداری شده بود، باز ماند.

دادگاه‌های آمریکا در این دوران ده‌ها تن را به اتهام تلاش برای خرید قطعات یدکی برای هواپیماهای ایرانی و ارسال آن به ایران محاکمه و برخی را محکوم کردند.

در دوران ده ساله تحریم‌های ایران، کمپانی‌های ساخت هواپیما نیز که مقر آنها در اروپاست، در چارچوب رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا، از فروش هواپیما به ایران خودداری کردند.

هزاران ایرانی در ساقط شدن هواپیماهای مسافربری که اکثراً ساخت روسیه بودند، کشته شده‌اند.

اما اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای و رفع بخش چشمگیری از تحریم‌های ایران از یکشنبه گذشته، ظاهراً دوران تازه‌ای را برای صنعت هوانوردی ایران رقم زده‌است.

در روزهای اخیر ایران ایر نیز برای نخستین بار در سال‌های گذشته اجازه یافت، اولین پرواز خود را از فرودگاه «اورلی» پاریس به مقصد تهران انجام دهد.

فرهاد پرورش مدیر عامل ایران ایران‌ایر نیز یکشنبه چهارم بهمن در تهران خبر داد که شماری از فرودگاه‌های مهم کشورهای اروپایی، سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایرانی را، که چند سالی بود متوقف کرده بودند، از سر گرفته‌اند.

به گفته آقای پرورش، سوخت‌رسانی به پروازهای هما (ایران ایر) در مسیرهای آمستردام، لندن، وین، کلن، هامبورگ و پاریس، بدون نیاز به فرود هواپیما در فرودگاه ثالث برای سوخت‌گیری، انجام می‌شود.

امکان پرواز مستقیم ایران- آمریکا؟

مدیرعامل ایران ایر در مصاحبه با خبرگزاری فارس در خصوص احتمال راه‌اندازی مجدد پرواز مسافربری مستقیم میان ایران و آمریکا نیز گفت، این امر «تابع مذاکرات سازمان هواپیمایی کشوری و قراردادهای هوایی است».

مقامات آمریکا از پیش از رفع تحریم‌ها نیز نسبت به تجدید پروازهای مستقیم میان تهران و شهری مانند نیویورک، با هدف آسان کردن ارتباطات برای چهره‌های علمی، دانشجویان و دیگر مبادلات بین دو کشور، ابراز علاقه کرده بودند.

XS
SM
MD
LG