لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

رهبر ایران: بازداشت ملوانان آمریکایی، شجاعانه و تحسین‌برانگیز بود


آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با پاسداران بازداشت‌کننده ملوانان آمریکایی در خلیج فارس، این اقدام را شجاعانه و ستایش‌برانگیز خوانده و از آن تجمید کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر ایران، گزارشی کوتاه به تصاویری از این دیدار را مخابره کرده که نشان می‌دهد در ایران دیدار علاوه بر چند پاسدار نیروی دریایی سپاه، فرماندهان عالی رتبه نظامی ایران، از جمله فرماندهان کل ارتش و سپاه پاسداران، و نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه حضور داشته‌اند.

وزارت دفاع آمریکا، در آخرین ساعات روز ۲۲ دی ماه، خبر داد که ایران دو قایق آمریکایی را همراه با ملوانان آنها در اختیار دارد ولی مقام‌های ایالات متحده این اطمینان را از تهران گرفته‌اند که ملوانان همراه با قایق‌هایشان فوراً و به سلامت رها خواهند شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کرد که تماس این دو قایق آمریکایی در خلال حرکت بین کویت و بحرین، قطع شده و وارد آب‌های ایران شده‌اند.

در آن زمان سپاه پاسداران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ملوانان امریکایی شامل ۹ مرد و یک زن هستند، «در سلامت کامل به سر می‌برند» و «در محلی مناسب مستقر شده‌اند».

ملوانان بازداشت شده یک روز بعد بر اساس اعلام سپاه پاسداران آزاد شدند، و سپاه پاسداران ایران و وزارت دفاع آمریکا، هر دو بر غیرعمدی بودن این رویداد تأکید کردند.

اکنون رهبر جمهوری اسلامی اقدام نیروهای سپاه را «عالی، جالب و بهنگام» خوانده و افزوده است که «در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آب‌های ما کشاند تا با اقدام بهنگام شما، آنگونه با دست‌هایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند».

در سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، از ملونان آمریکایی بازداشت شده، به عنوان «متجاوزان» یاد شده است.

بازداشت ملوان‌های آمریکایی که در روزهای پیش از اعلام اجرای توافق اتمی وین روی داشت، در مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا هم بازتاب داشت و جمهوری‌خواهان با پرداختن به این موضوع به انتقاد از دولت اوباما پرداختند.

در میان مقام‌های دولت اوباما، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، از همتای ایرانی خود به خاطر آزادی فوری ملوان‌ها تشکر کرد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از اقدام، از جان کری هم به خاطر «تعاملات دیپلماتیکی» که با همتای ایرانی خود برای آزادی این عده داشت، قدرانی کرد.

XS
SM
MD
LG