لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، رد صلاحیت شد


حسن خمینی
حسن خمینی

وب‌سایت‌های خبری در ایران از جمله وب‌سایت تابناک از رد صلاحیت حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داده و احمد خمینی، پسر حسن خمینی، نیز در صفحه اینستاگرام خود گزارش‌ها از رد صلاحیت پدرش را تائید کرده است.

با این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از «یک منبع نزدیک به بیت» آیت‌الله خمینی اعلام کرد که رد یا تایید صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری «رسما به وی اعلام نشده است».

به گفته وب‌سایت تابناک، صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام ایران، در این انتخابات تائید شده است.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، صبح روز سه‌شنبه، ششم بهمن، خبر داد که شورای نگهبان شامگاه دوشنبه نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به وزارت کشور ارسال کرده است.

به گفته آقای امیری، ۳۷ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران تایید صلاحیت شده‌اند.

این در حالی است که بر اساس فهرست نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری که پیش از این در رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس منتشر شده است، حداقل ۱۲۰ نفر از استان تهران در انتخابات این مجلس ثبت نام کرده بودند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:23 0:00
لینک مستقیم

با احتساب این آمار صلاحیت حداقل ۷۵ درصد از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران رد شده است.

وزارت کشور و شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی نام افراد رد صلاحیت یا تائید صلاحیت شده را منتشر نکرده‌اند.

با این حال وب‌سایت تابناک ضمن انتشار نام تعدادی از نامزدهای تائید صلاحیت و رد صلاحیت شده اعلام کرد که حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، پدرزن حسن خمینی و از شاگردان آیت‌الله خمینی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، از جمله افراد رد صلاحیت شده هستند.

احمد خمینی، پسر حسن خمینی، نیز با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شامگاه دوشنبه «دیگر قطعی» شده که شورای نگهبان «صلاحیت علمی» پدرش را «احراز» نکرده است.

حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.

با این حال خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه به نقل از «یک منبع نزدیک به بیت» آیت‌الله خمینی اعلام کرد که رد یا تایید صلاحیت حسن خمینی «رسما به وی اعلام نشده است».

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، پیشتر در روز یک‌شنبه در خبری اعلام کرده بود که صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد و صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی تائید شده است.

این خبر اما دقایقی پس از انتشار از این خبرگزاری حذف شد و ساعاتی پس از آن نیز روابط عمومی شورای نگهبان از رسانه‌ها خواست که از انتشار «گمانه‌زنی و شايعات» درباره روند انتخابات پرهیز کنند.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهار نظر خود درباره شرکت نکردن نامزدها در آزمون مجلس خبرگان رهبری گفته بود که ممکن است صلاحیت نامزدهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند «احراز» شود، اما عدم شرکت نامزدهایی که «حد علمی» مورد نظر فقهای شورای نگهبان را ندارند، «ابزار احراز اجتهاد» آنان را «سلب می‌کند».

XS
SM
MD
LG