لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

لغو چندباره کنفرانس نفتی ایران در لندن به دلیل «عدم صدور ویزا»


یک مقام نفتی ارشد ایران اعلام کرد که کنفرانس نفتی ایران که قرار بود در لندن برگزار شود به دلیل تاخیر در صدور ویزا از سوی سفارت بریتانیا برای چندمین بار لغو شده و احتمالا در ماه مه آینده، اواخر بهار، برگزار خواهد شد.

به گزارش روز شنبه، ۱۰ بهمن خبرگزاری رویترز، علی کاردور، معاون شرکت ملی نفت ایران، به هفته‌نامه «صدا» گفته است که شرکت‌های خارجی ممکن است برای ارائه پیشنهادهای خود در ماه مه آینده دعوت شوند.

آقای کاردور به این هفته‌نامه گفت: «کنفرانس لندن به دلیل این که بخش صدور ویزا در سفارت انگلیس در تهران هنوز فعال نشده است و سفارت نتوانست برای نمایندگان شرکت‌های ایرانی ویزا صادر کند لغو شده است. آنها باید ویزا را از یک کشور ثالث بگیرند.»

انتشار خبر لغو در حالی است که کنفرانس تهران تاکنون پنج بار به دلیل شرایط نامعلوم تحریم‌ها به تعویق افتاده است. مقامات نفتی ایران در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرده بودند که این کنفرانس از ۲۲ تا ۲۴ فوریه در لندن برگزار خواهد شد.

در ماه ژانویه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در راستای قرارداد اتمی جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ در ازای محدود شدن فعالیت‌های اتمی ایران برداشته شد.

حال، به منظور تقویت اقتصادی خود، ایران شرایط ویژه‌ای در مدل جدید قراردادهای نفتی‌اش در نظر گرفته تا شرکت‌های خارجی را پس از لغو تحریم‌ها به خاک ایران جذب کند.

ایران که عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، است قصد دارد تولیدش را بلافاصله ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در فاصله زمانی کمی به همین میزان افزایش دهد.

حدود ۱۳۵ شرکت فعال در حوزه انرژی، شامل بریتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه، انی ایتالیا، و رپسول اسپانیا در ماه نوامبر در کنفرانسی در تهران شرکت کردند تا از شرایط مدل جدید قراردادهای نفتی ایران مطلع شوند.

در این کنفرانس برخی از جزئیات در مورد این قرارداد رونمایی شد، اما مقامات ایرانی وعده دادند که دیگر جزئیات این قراردادها را در کنفرانس لندن اعلام خواهند کرد.

مدل جدید قراردادهای نفتی در مقایسه با مدل «بیع متقابل» که حدود دو دهه شرکت‌های خارجی را از داشتن سهم در شرکت‌های ایرانی و ثبت ذخایر منع کرده بود شرایط منعطف‌تری در زمینه قیمت و ریسک سرمایه‌گذاری دارد.

بر مبنای قرارداد جدید، شرکت ملی نفت ایران حق مالکیت بر منابع را دارد و شرکت‌های خارجی هنوز مالک محسوب نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، این مدل به شرکت‌های خارجی اجازه ثبت ذخایر را می‌دهد.

در همین حال علی کاردور در پاسخ به این پرسش که آیا لغو کنفرانس لندن «تا حدی به دلیل افزایش فشار گروه‌های تندرو» داخل ایران است گفت: «ما آماده صحبت با منتقدان در صورت لزوم و شنیدن نظرات‌شان برای حل و فصل مشکلات هستیم.»

مخالفان حسن روحانی، رئیس جمهور، به شدت منتقد مدل جدید قرادادهای نفتی هستند.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند که دولت روحانی مصمم است اختلافات را از طریق گفت‌ؤگو حل کند.

دولت در ماه سپتامبر پیش‌نویس مدل جدید قراردادهای نفتی را تصویب کرد، اما به گفته آقای کاردور این پیش‌نویس باید به تایید هیئت مدیره شرکت ملی نفت نیز برسد.

به گفته آقای کاردور، «پیشنهادهای جدید در ماه مه ارائه خواهند شد. نیازی به برگزاری کنفرانس در خارج از کشور پس از این کار نیست. پیشنهادها در قالب مراحل قانونی اعلام خواهند شد. میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه برای ما اولویت دارند».

XS
SM
MD
LG