لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

بازداشت سه صیاد ایرانی از سوی کویت؛ واکنش به فیلم «قطع انگشتان»


عبدالکریم جمیری٬ نماینده بوشهر در مجلس
عبدالکریم جمیری٬ نماینده بوشهر در مجلس

درحالی که برخی رسانه‌های محلی بوشهر از بازداشت سه صیاد ایرانی توسط نیروهای نظامی کویت خبر داده‌اند، یک مقام قضایی ایران درباره انتشار فیلم «قطع انگشت» این صیادان بوشهری در فضای مجازی اعلام کرد که «نمی‌توان به چنین فیلمی استناد کرد و موضوع برای تحقیقات بیشتر در دست بررسی است.»

روز یکشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، برخی وب‌سایت‌های محلی در بوشهر٬ گزارش دادند که سه صیاد این ناحیه، پنج‌شنبه گذشته همراه با تعدای صیاد دیگر در آب‌های بین‌المللی مشغول صید بودند که یک لنج کویتی به آن‌ها «حمله» می‌کند.

آن‌طور که این سایت‌ها نوشته‌اند سرنشینان این لنج٬ مصری بوده و «پس از آسیب راندن به اموال» صیادان ایرانی٬ آن‌ها را با مشارکت نیروی‌های نظامی به خاک کویت منتقل کرده‌اند.

هویت این سه صیاد در نامه‌ای که عبدالکریم جمیری٬ نماینده بوشهر در مجلس به وزارت امور خارجه برای پیگیری سرنوشت آن‌ها نوشته٬ عبدالحسن باختر٬ ایمان دریاپور و عباس عباسی اعلام شده است.

آقای جمیری علاوه بر ارسال این نامه در جمع خبرنگاران هم حاضر شد و گفت: «طرف‌های کویتی حاضر به ارائه کمترین اطلاعات نیستند» و با «اتهامات واهی قصد دارند بهره‌برداری سیاسی از موضوع» کنند.

در همین رابطه، علی حسن‌پور٬ دادستان عمومی و انقلاب بوشهر هم خبر بازداشت این صیادان را تائید کرد٬ اما گفت که «ربودن این صیادان» برای دستگاه قضایی استان بوشهر هنوز محرز نشده است. حسن‌پور به طور تلویحی به صید «بدون مجوز» صیادان ایرانی اشاره کرد و گفت که در این خصوص «برای سه نفر دیگر از این صیادان» پرونده تشکیل شده است.

این مقام قضایی درباره انتشار فیلم و عکس «قطع انگشت» صیادان بوشهری در فضای مجازی هم اعلام کرد که «نمی‌توان به چنین فیلمی استناد کرد و موضوع برای تحقیقات بیشتر در دست بررسی است.»

از سوی دیگر، حسین اشتری٬ فرمانده پلیس هم در این باره گفت که «اطلاعات دقیقی» در خصوص صیادان ایرانی وجود ندارد و «مسئولان دریابانی ناجا به دنبال پیگیری موضوع هستند.»

سایت محلی «گام‌نیوز» هم به نقل از پدر یکی از این صیادان نوشته است که «فرزندش در بیمارستانی در کویت بستری است و از سرنوشت دو صیاد دیگر نیز اطلاعی ندارد.»

همچنین، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه ۱۹ بهمن، اعلام کرد که «درباره دستگیری سه صیاد بوشهری از سوی نظامیان کویتی، به شکل شفاهی نکاتی بیان شده است.»

آقای جابری انصاری گفت: تاکنون از سوی مقام‌های کویتی به شکل کتبی مساله‌ای اعلام نشده است.

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی هم‌چون کویت دارد که همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آن‌ها کرده است٬ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

XS
SM
MD
LG