لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

سفیر ایران در آلمان: حسن روحانی سال آینده به برلین می‌رود


فرانک اشتانمایر وزیر خارجه آلمان روز ۱۴ بهمن در دیدار با رییس جمهوری ایران به‌ طور «غیر رسمی» از وی برای سفر به آلمان دعوت کرد.
فرانک اشتانمایر وزیر خارجه آلمان روز ۱۴ بهمن در دیدار با رییس جمهوری ایران به‌ طور «غیر رسمی» از وی برای سفر به آلمان دعوت کرد.

در حالی که رسانه‌های آلمان از اختلاف نظر صدراعظم این کشور و معاونش بر سر دعوت از حسن روحانی برای سفر به آلمان خبر داده‌اند، سفیر جمهوری اسلامی در برلین می‌گوید که رییس جمهوری ایران سال آینده و «احتمالا» در دور سوم سفر به اروپا، به آلمان می‌رود.

علی ماجدی در مصاحبه‌ با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، که روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند منتشر شد درباره سفر حسن روحانی به آلمان گفت: «اولویت با کشورهایی در اروپا بود که زود‌تر دعوت کردند» و رییس‌جمهوری احتمالا در دور سوم سفر به اروپا، پس از دیدار از بلژیک و اتریش در سال آینده، به آلمان می‌رود.

وی همچنین گفت که زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان، در اردیبهشت ماه سال آینده برای دومین بار به ایران سفر خواهد کرد.

حسن روحانی در نخستین سفر خود به اروپا در روزهای ابتدایی بهمن از ایتالیا، واتیکان و فرانسه بازدید کرد و این سفر‌ها به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آن‌ها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه است.

به دنبال این سفر، هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» نوشت که زیگمار گابریل خواهان دیدار هرچه زود‌تر حسن روحانی از آلمان است اما آنگلا مرکل صدراعظم این کشور تمایلی به دعوت از رییس جمهوری ایران ندارد.

در همین حال، فرانک اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان روز ۱۴ بهمن در دیدار با رییس جمهوری ایران از تمایل برلین به گسترش روابط با تهران خبر داد و به‌ طور «غیر رسمی» از وی برای سفر به آلمان دعوت کرد.

هیات اقتصادی آلمان به ریاست زیگمار گابریل نخستین هیات اروپایی بود که پس از توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ در وین به تهران سفر کرد.

کمتر از ۴۸ ساعت پس از نهایی شدن رفع تحریم‌ها نیز هولدینگ آلمانی دایملر که صاحب مرسدس بنز است اولین تفاهمنامه را برای تولید دوباره محصولاتش در ایران با شرکت ایران خودرو دیزل امضا کرد.

در همین حال، سفیر ایران در آلمان گفته که شرکت دایملر و فولکس‌واگن همچنان با ایران «در حال مذاکره‌اند».

آقای ماجدی همچنین بدون اشاره به جزئیات و ذکر نام شرکت‌ها، گفت که شرکت‌های بزرگ آلمان به دنبال پروژه‌های پتروشیمی در ایران هستند.

وی پروژه‌های نیروگاهی و آب و فاضلاب را از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور ذکر کرد و گفت که در سفر معاون صدر اعظم آلمان به تهران بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت آلمانی زیمنس قراردادهای «انتقال تکنولوژی» توربین‌های بادی و لوکوموتیو امضا شده است.

ایران در اردیبهشت ماه رسماً به شرکت‌های آلمانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی و انتقال گاز آن به اروپا را ارائه کرده بود.

بر پایه گزارش سالانه گمرک ایران، آلمان در سال ۹۳ بیش از ۳۷۲ میلیون دلار واردات و حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات به ایران داشته‌ است.

فدراسیون صنعت و تجارت آلمان ابراز امیدواری کرده که صادرات این کشور به ایران در سه یا چهار سال آینده به بیش از ۱۰ میلیارد یورو افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG