لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

کارشناسان سازمان ملل: قدرت داعش در لیبی به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته‎‌است


مردی در حال تماشای خرابه‌های باقی‌مانده از نبردهای اخیر در بنغازی، میان نیروهای وابسته به دولت مرکزی لیبی و «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا است
مردی در حال تماشای خرابه‌های باقی‌مانده از نبردهای اخیر در بنغازی، میان نیروهای وابسته به دولت مرکزی لیبی و «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا است

گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارش تازه‌ای به شورای امنیت، گفته‌اند نفوذ و قدرت «حکومت اسلامی» در لیبی به طور چشم‌گیری افزایش است.

پیشروی‌های «حکومت اسلامی» (داعش) در لیبی در حالی است که ائتلافی به رهبری آمریکا، حملاتی هوایی را علیه این گروه در سوریه و عراق انجام می‌دهد. برخی دیگر کشورهای جهان مانند روسیه و گروهی از شبه‌نظامیان مختلف نیز درگیر نبردهایی با این گروه هستند.

به گزارش ۲۱ اسفند ماه خبرگزاری فرانسه، کارشناسان در امور تحریم‌های سازمان ملل، می‌گویند اکنون «داعش» به طور موفقی در حال سربازگیری از عشیره‌ها، و استخدام افسران ارتش در دوره معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، است.

در این گزارش آمده، جنگیدن در صف حکومت خودخوانده اسلامی برای اعضای قبایل و عشایر کشوری بحران‌زده، حاوی منفعت و امنیت است؛ آنچه خود به رشد داعش کمک کرده‌است.

در گزارش کارشناسان آمده است، که گروه حکومت اسلامی کنترل خود را بر شهر ساحلی «سرت»، در شمال لیبی، مستحکم کرده است: «در حال حاضر این گروه (حکومت اسلامی) مهم‌ترین بازیگر سیاسی و نظامی در منطقه است».

علاوه بر این، آنها به طرابلس (پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیبی) و صبراته (غرب لیبی) نیز هجوم می‌برند و با به کارگیری نیروهای محلی و نیز پیکارجویان خارجی که از طریق ترکیه و تونس وارد می‌کنند، به گسترش نفوذ خود در این مناطق پرداخته‌اند.

پیکارجویان خارجی محدود به کسانی که از کشورهایی مانند ترکیه و تونس وارد لیبی شده‌اند، نیستند. در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده است که بسیاری از افراطیون «آفریقای سیاه» (جنوب صحرای بزرگ این قاره)، از طریق سودان خود را در شهرهایی مانند سرت و بنغازی به «داعش» رسانده‌اند.

مشخص نشده شمار اعضای داعش در لیبی چه مقدار است، اما گزارش کارشناسان سازمان ملل، در واقع بر نگرانی‌ها از پیوستن افراطیونی از سراسر آفریقا به «حکومت اسلامی» صحه می‌گذارد.

اعتراضات در لیبی علیه معمر قذافی، که با مشتی آهنین کنترل کشور را در دست داشت، در سال ۲۰۱۱، با حمایت کشورهای خارجی، به سرنگونی دیکتاتور پیشین انجامید.

اما اندکی نگذشت که درگیری‌ها میان گروه‌های شبه‌نظامی مختلف و دولت مرکزی -که سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد- بالا گرفت و هر کدام کنترل گوشه‌ای از کشور را در دست گرفتند.

از سوی دیگر، با وجود تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی، کشورهای خارجی نیز به انتقال تجهیزات به لیبی پرداخته‌اند. کارشناسان سازمان ملل در حال تحقیقاتی در این رابطه از مصر، ترکیه، امارات متحده عربی و سودان هستند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که رشد نفوذ داعش، به معنی افزایش حضور کشورها و بازیگران خارجی در لیبی است؛ که اگر بدون هماهنگی انجام شود بیش از پیش به قطبی شدن این کشور می‌انجامد.

در عین حال در گزارش ارائه‌شده به شورای امنیت، گروه حکومت اسلامی، «مهم‌ترین عامل» قتل‌عام و کشتار‌های دست‌جمعی در لیبی معرفی شده‌است.

XS
SM
MD
LG