لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

کری برای مذاکره درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه به مسکو می رود


جان کری در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه گرجستان
جان کری در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه گرجستان

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۵ مارس گفته است، که هفته آینده به مسکو سفر می‌کند و با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در خصوص صلح در سوریه و همچنین خروج نیروهای روسی مذاکره خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که دستور خروج نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برآورد می‌شود که بین سه تا شش هزار نیروی روسیه از سوریه خارج شوند.

جان کری در یک کنفرانس خبری با همتای گرجی خود گفته است: درحالی به پنجمین سال آغاز این جنگ وحشتناک در سوریه نزدیک می‌شویم، که شاید با بهترین فرصت ممکن طی سال‌های اخیر برای پایان دادن به این جنگ مواجه‌ایم.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: «اکنون ما به یک مرحله مهم از این فرایند رسیده‌ایم. این فرصتی است که باید از آن استفاده کردو نباید آن را به هدر داد. ما در این لحظه این توانایی را داریم که بالاخره درجهت پایان دادن به جنگ و خونریزی گام برداریم.»

جان کری به رغم اذعان به چالش‌هایی پیش روی آتش بس کنونی در سوریه مانند نقض ترک مخاصمه از سوی طرف‌های درگیری، تصریح کرده است که به روند خوشبین است.

وی گفته است: این روشن است که خشونت در سوریه به طور چشم گیری کاهش یافته است و دسترسی به کمک‌های انساندوستانه افزایش یافته است که حتی این کمک‌های می‌تواند بیشتر شود. اکنون ترک مخاصمه به رغم همه پیش بینی‌ها وارد سومین هفته می‌شود و از همه مهم‌تر وضعیت روزانه زندگی سوری‌ها بهتر شده است.

گزارش‌ها حاکی است که سرگئی لاوروف، روز سه شنبه گفته است که تصمیم به خروج نیروهای روسیه از سوریه رد راستای تسریع روند صلح در این کشور جنگ زده اتخاذ شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس خروج نیروهای روسی می‌تواند بر موازنه قدرت در سوریه تاثیر بگذارد.

در همین حال، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نیز در خصوص خروج نیروهای روسی گفته است: این تحول مهمی است و امیدواریم تاثیر مثبتی بر روند مذاکرات صلح بگذارد.

سالم المسلط، سخنگوی مخالفان حکومت بشار اسد، نیز از خروج نیروهای روسیه استقبال کرده است.

جنگ پنجساله سوریه دستکم ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG