لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

پیش‌بینی تداوم وضعیت تنش آبی در پنج کلان‌شهر ایران


معاون وزير نيرو در امور آب و آبفای ایران هشدار داد که وضعیت آب در پنج کلان‌شهر کرمان، بوشهر، شیراز، مشهد و همدان در تابستان سال ۱۳۹۵ همچنان «قرمز» خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه، خبرگزاری میزان، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو، اعلام کرد که این شهر‌ها در وضعیت «تنش منابع آبی» قرار دارند و «در کوتاه‌مدت نمی‌توان طرح‌های بزرگ برای رفع مشکلات آنها اجرا کرد».

آقای میدانی در عین حال افزود که همه تلاش‌ها و «اقدام‌های اضطراری» در حال انجام است تا مردم اين شهرها با مشکلات جدی مواجه نشوند.

این مقام مسئول همچنین از خروج کلان‌شهر بندرعباس از وضعیت «تنش آبی» در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب ایران خبر داد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو، بیش از ۵۵۰ شهر در ایران با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری از آنها در مرکز و جنوب کشور واقع شده‌اند.

در شرايط کنونی ۳۷ ميليون نفر از جمعيت ايران در معرض کم‌آبی قرار دارند که این رقم حدود ۵۰ درصد جمعيت کشور را تشکيل می‌دهد.

اراک، اصفهان، قزوين، قم، کرج و يزد از دیگر کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شوند که در معرض بحران کم‌آبی قرار دارند.

استفاده نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی، همواره به عنوان یکی از دلایل تشدید کم‌آبی در ایران ذکر شده‌ است.

پیشتر مشاور وزیر نیروی ایران اعلام کرده بود که مصرف آب در ايران «دو برابر مصرف در جهان [است] و از خط قرمز عبور کرده است».

غلامرضا منوچهری در مهرماه سال ۹۳ گفته بود که «۹۰ درصد کم‌آبی‌ها در ایران به علت مصرف زياد، افزايش جمعيت و فعاليت گسترده صنعت است».

ايران در منطقه‌ای خشک و کم‌بارش قرار دارد و همواره با مشکل آب مواجه بوده است، اما اين مشکل در سال‌های جاری بيشتر شده است.

XS
SM
MD
LG