لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

واکنش واشینگتن به پرواز دو جنگنده روسی برفراز ناو شکن آمریکایی


عکس منتشر شده توسط نیروی دریایی آمریکا
عکس منتشر شده توسط نیروی دریایی آمریکا

ارتش آمریکا می گوید، به دنبال پرواز از ارتفاع پایین دو جنگنده روسی برفراز یک ناوشکن موشک انداز آمریکایی، از روسیه خواسته است تا در این خصوص توضیح دهد.

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه نیز اظهارداشت، دو سوخوی ۲۴ روسیه دست کم ۱۱ بار در نزدیکی ناو «یو‌اس‌اس دونالد کوک» پرواز کرده‌اند.

این مقام آمریکایی همچنین اضافه کرد، یک هلی‌کوپتر روسیه مدل «کا ۲۷» نیز هفت بار از کنار این ناو آمریکایی گذشت و اقدام به عکاسی و فیلم برداری کرده است.

جاش ارنست،سخنگوی کاخ سفید، در این زمینه گفته است: این رویداد به طور کامل با عرف و نرم‌های نظامی در خصوص حرکت در آب‌های بین المللی و قلمرو هوایی بین المللی در تضاد است.

گزارش‌ها حاکی که آمریکا این اقدام جنگنده‌های روسی را اقدامی تحریک آمیز خوانده است.

در همین حال برخی از گزارش ها نیز حاکی است که این دو جنگنده سوخو-۲۴ نيروی هوایی روسيه در هنگام پرواز بر فراز ناوشكن آمريكايی ظاهرا مجهز به سلاح نبوده اند.

یک مقام آمریکا نیز به رویترز گفته است، ناو «یو‌اس‌اس دونالد کوک» تلاش کرده است که به دو جنگنده به زبان روسی و انگلیسی هشدار دهد ، اما آنها به این هشدار‌ها توجهی نکرده اند.

به گزارش رویترز، این رویداد در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در حال تدارک یک مانور نظامی در شرق اروپا است. گفته می شود، این بزرگترین مانوری است که ناتو از زمان جنگ سرد تا کنون انجام داده و این مانور نوعی اقدام برای مقابله با روسیه تلقی می شود.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا اعلام کرده است: مقام‌های آمریکایی از طریق کانال‌های دیپلماتیک موجود در تلاشند تا نگرانی خود را به مقام‌های روسیه منتقل کنند.

طبق این گزارش، نیروی دریایی آمریکا نیز تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG