لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

بازتاب‌های قتل دختر شش ساله افغان به دست پسر ۱۷ ساله ایرانی


تصویری از اعلامیه ترحیم ستایش قریشی
تصویری از اعلامیه ترحیم ستایش قریشی

قتل دختر شش ساله افغان به دست پسر همسایه ۱۷ ساله‌ای در ورامین از توابع استان تهران٬ فضای مجازی فارسی‌زبان در ایران و افغانستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری‌های ایران روز شنبه (۲۸ فروردین‌ماه) از ناپدیدشدن «ستایش قریشی»٬ دختر شش ساله‌ای که روز یکشنبه (۲۲ فروردین) برای خرید بستنی از مغازه‌ای نزدیک محل زندگی٬ از خانه خارج شده بود خبر دادند.

خبرگزاری فارس به نقل از رحیم قریشی٬ دایی ستایش نوشته خانواده مقتول اندکی پس از مراجعه به کلانتری ورامین و انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر ناپدیدشدن وی٬ با تماس ماموران کلانتری برای شناسایی فرزندشان به پزشکی قانونی فراخوانده می‌شوند.

آن‌طور که وی گفته قاتل ۱۷ ساله٬ پس از ربودن و قتل دختر٬ تلاش داشته با اسید٬ جنازه وی را از میان ببرد که وقتی موفق به این کار نمی‌شود٬ یکی از دوستانش را در جریان ماجرا قرار می‌دهد و از وی کمک می‌خواهد.

دوست وی نیز وقتی به ابعاد ماجرا پی می‌برد٬ پدر خود و مقام‌های محلی را در جریان می‌گذارد که در نهایت منجر به بازداشت قاتل و یافتن بقایای جسد ستایش در منزل او می‌شود.

فارس همچنین گزارش کرده شیرآقا قریشی٬ پدر ستایش که یک کارگر مقنی است٬ از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست «قصاص» قاتل را کرده است.

آقای قریشی گفته «مسئولان در حال رسیدگی به پرونده قتل دخترم هستند، این جرم پنهانی نیست و از آنها می‌خواهم حکم خدا و قرآن را اجرا و قاتل دخترم را قصاص کنند.»

بقایای جسد ستایش که فرزند چهارم این خانواده مهاجر افغان بود٬ در امام زاده «طاهر مطهر» خیر آباد ورامین به خاک سپرده شده است.

با آنکه در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان٬ اخباری مبنی بر تجاوز قاتل به مقتول پیش از قتل منتشر شده بود٬ اما هنوز هیچ منبع رسمی از جمله پلیس این گزارش‌ها را تائید نکرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که شماری از مقام‌های محلی از جمله امام جمعه خیرآباد، مسئولان استانداری و اداره اتباع و مهاجرین استانداری تهران، فرماندار ورامین، رئیس کلانتری و رئیس اطلاعات ورامین برای ابراز همدردی با خانواده قریشی در مراسم ترحیم ستایش شرکت کرده‌اند.

شماری از مقام‌های رسمی افغان در ایران از جمله احمد نصیر نور٬ سفیر افغانستان در ایران و رایزن فرهنگی این سفارت نیز با حضور در منزل این خانواده با آنها ابراز همدردی کرده‌اند.

ایران آن‌طور که مقام‌های رسمی کشور اعلام کرده‌اند در حال حاضر پذیرای سه میلیون مهاجر افغان است که این مهاجرت گسترده٬ خالی از حوادث٬ تبعات و وقایع تلخ اجتماعی٬ اقتصادی و فردی نبوده است.

خبر و گزارش‌ها درباره «تجاوز یا تعرض» به زنان ایرانی از سوی برخی مردان افغان سال‌هاست که در ایران حساسیت‌برانگیز شده و در پاره‌ای از مواقع هم منجر به شکل‌گیری جو روانی و ضد امنیتی علیه مهاجران افغان در شهر‌های مختلف شده است.

اتفاقی که برای این دختر شش ساله افغان در ورامین رخ داده باعث جریحه‌دار شدن احساسات بخش قابل توجهی از ایرانی‌ها شده و آنها با انتشار تصاویر این کودک در شبکه‌های اجتماعی با خانواده وی ابراز هم‌دردی کرده‌اند.

بسیاری از افغان‌ها در ایران با محدودیت‌ها و فشار‌های اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود گذشت سال‌ها از زندگی آنها در این کشور٬ هنوز بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات‌شان حل و فصل نشده است.

بخش قابل توجهی از افغان‌ها در ایران با دستمزد‌های ناچیز به کار‌های سخت و طاقت‌فرسا مشغول هستند و آینده شغلی نه‌چندان روشن و مطمئنی دارند.

افغان‌های مهاجر طی سال‌های اخیر با گروهی از زنان ایرانی ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند که در حال حاضر هزاران نفر از آنها فاقد شناسنامه هستند.

۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ احمد محمدی‌فر٬ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از تحصیل ۳۶ هزار دانش‌آموز«پناهنده» افغان در مدارس ایران خبر داده بود.

آقای محمدی‌فر افزوده بود در حال حاضر مهاجرین افغان در ۲۹ اردوگاه و ۲۴ مهمان‌شهر در ۱۳ استان کشور حضور دارند که ۲۲۰ هزار نفر از آنها به عنوان اقشار آسیب‌پذیر شناسایی شده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG