لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

کری: آمریکا، روسیه و ایران در قبال آتش‌بس سوریه مسئولیت دارند


جان کری وزیر امورخارجه آمریکا
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت گفته است، واشینگتن، مسکو و تهران می‌بایست حکومت سوریه و مخالفان آن را برای رعایت توافقنامه آتش بس در این کشور تحت فشار قرار دهند.

به گزارش رویترز، جان کری که پس از مذاکره با کشورهای حامی مخالفان حکومت بشار اسد در پاریس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت، در مذاکرات بین مقام‌های آمریکا و روسیه بار دیگر بر پایبندی بر توافقنامه برای ترک مخاصمه و آتش بس سراسری در سوریه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شد.

اشاره آقای کری به بیانیه مشترک روز دوشنبه روسیه و آمریکا است که دو کشور اعلام کرده اند به تلاش‌های خود برای قانع کردن طرف‌های درگیر به پایان دادن نبرد، ادامه خواهند داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در همین حال با اشاره به توافقنامه ترک مخاصمه و آتش بس سراسری بین حکومت سوریه و مخالفان در ماه فوریه سال جاری به اجرا گذاشته شد، گفته است، روسیه موظف است تا حکومت سوریه را وادار کند تا عملیات هوایی برفراز مناطق غیر نظامی را محدود کند.

جان کری گفته است: همانگونه که پیشتر در وین گفتم اینها حرف روی کاغذ هستند و به عمل تبدیل نشده‌اند، اما روسیه متعهد شده است تا حکومت سوریه را مجبور کند تا اقداماتی را مانند پرواز بر فراز مناطق غیر نظامی را محدود کند و همچنین در هماهنگی با فرماندهان عملیاتی در صحنه، اقدامات لازم برای تداوم و حفظ آتش بس را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: ما مسئولیت داریم تا مطمئن شویم که مخالفان حکومت (توافق آتش بس را) رعایت خواهند کرد و ایران و روسیه نیز مسئولیت دارند تا اطمینان حاصل کنند که حکومت بشار اسد (آتش بس را رعایت) خواهد کرد.

آقای کری اضافه کرده است: پس از ساعت‌ها مذاکره، روس‌ها شفاف اعلام کرده‌اند، این مسیری است که آنها آماده‌اند طی کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرده است، اما این اظهارات را باید در عمل محک زد.

به رغم توافق بر سر ترک مخاصمه و آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، طی هفته‌های اخیر درگیری‌های شدیدی در حلب و مناطق اطراف ان روی داده است.

هفته گذشته پیکارجویان اسلامگرا با تصرف شهر خان طومان در نزدیکی حلب به نیروهای دولتی و متحدان ایرانی آن‌ها ضربه سنگینی زدند. به گفته مقام‌های ایران، تعدادی از نظامیان ایرانی در این نبرد کشته شده و تعدادی نیز اسیر شده‌اند.

حلب یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک دو طرف در جنگ داخلی شش ساله سوریه است. مدت زیادی‌ست که کنترل این شهر بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده است.

المنار شبکه تلویزیونی حزب‌الله لبنان نیز که در این جنگ متحد رژیم سوریه است، روز دوشنبه از ادامه نبرد در حلب و اطراف آن گزارش داد.

XS
SM
MD
LG