لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

جان کری به مدیران بانک‌های اروپایی برای تجارت با ایران اطمینان داد


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در دیدار با مدیران بانک‌های بزرگ اروپایی در لندن اطمینان داد که آمریکا مانعی برای بانک‌های اروپایی در راه از سرگیری روابط تجاری با ایران نیست.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، به نقل از مقامات بریتانیایی گزارش داد که آقای کری این اظهارات را در جمع حدود ده نفر از مدیران بزرگ‌ترین بانک‌های اروپایی بیان کرده و تلاش داشته نگرانی این بانک‌ها را از واکنش منفی ایالات متحده برطرف سازد.

واشینگتن پیش از این شماری از بانک‌های اروپایی را به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه‌های سنگین کرده است.

اما به دنبال توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران، زمینه برای از سرگیری ارتباط بانک‌های خارجی با ایران فراهم آمده است.

جان کری در جلسه یادشده با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «ما می‌خواهیم تصریح کنیم که بانک‌ها مطابق با مفاد توافق از امکان تجارت قانونی با ایران برخوردارند.»

این گزارش می‌گوید که ساجد جاوید وزیر بازرگانی بریتانیا و لرد لامونت رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس نیز در شمار حاضران جلسه بوده‌اند.

مقامات ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این آمریکا را متهم کرده بودند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران می‌ترسانند و از این رو به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.

اما واشینگتن بارها تاکید کرده که این کشور مانع بانک‌های خارجی نمی‌شود و تلاش می‌کند که با شفاف‌سازی در این زمینه به «سردرگمی» این بانک‌ها خاتمه دهد.

وزرای خارجه ایران و ایالات متحده اوایل اردیبهشت نیز در رابطه با همین مسئله دیداری داشتند که پس از آن طرفین اظهار امیدواری کردند که نگرانی بانک‌ها در این باره رفع شود.

با این حال دویچه بانک آلمان در آستانه جلسه مدیران بانک‌های اروپایی با جان کری اعلام کرده بود که «برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و علیه ایران باقی‌ است» و به همین خاطر این بانک همچنان برای تجارت با ایران ملاحظات و محدودیت‌هایی دارد.

رویترز می‌نویسد که کری هدف از برگزاری نشست لندن را مطلع شدن از نگرانی‌های بانک‌ها و تلاش برای رفع این نگرانی‌ها عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG