لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

پایان عملیات آزادسازی فلوجه از سوی ارتش عراق


 نیروهای عراقی در مرکز شهر فلوجه بیستم ژوئن
نیروهای عراقی در مرکز شهر فلوجه بیستم ژوئن

نیروهای عراقی یکشنبه ششم تیرماه، آخرین منطقه تحت تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» را در شهر فلوجه بازپس گرفتند و فرمانده عملیات، پایان نبرد این شهر را پس از حدود ۵ هفته از آغاز آن، اعلام کرد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق، بیش از یک هفته پیش، پیروزی ارتش عراق را بر شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در فلوجه اعلام کرده بود. اما درگیری‌ها در داخل این شهر که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد پایتخت عراق واقع است، ادامه یافت.
در عملیات فلوجه، نیروهای عراقی از پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری ایالات متحده آمریکا برخوردار بودند.

سرلشکر عبدالوهاب الساعدی فرمانده عملیات فلوجه در مصاحبه با تلویزیون رسمی عراق گفت: «ما اکنون در منطقه الجولان در فلوجه قرار داریم و اعلام می‌کنیم که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم ارتش عراق، این منطقه را پاکسازی کردند، بنابراین به مردم عراق مژده می‌دهیم که عملیات فلوجه به پایان رسید».

منطقه الجولان در شهر فلوجه، آخرین منطقه‌ای بود که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در آن حضور داشتند و مقاومت سرسختی از خود نشان دادند.

سرلشکر الساعدی که میان شماری از سربازان ارتش عراق ایستاده بود گفت که «تعداد اندکی» از شبه‌نظامیان، همچنان در برخی از ساختمان‌ها، سنگر گرفته‌اند. او افزود که دستکم ۱۸۰۰ تن از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در عملیات بازپس گیری فلوجه، کشته شدند و بقیه هم فرار کردند. عملیات آزادسازی فلوجه سوم خرداد گذشته آغاز شده بود.

حیدرالعبادی هفته گذشته گفته بود که بازپس‌گیری فلوجه از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»، راه را برای پیشروی نیروهای عراقی به سمت شهر موصل، پایگاه اصلی این گروه در عراق، هموار می‌کند.

جنگ فلوجه بیش از ۸۵ هزار تن از ساکنان این شهر را، مجبور به فرار به اردوگاه‌هایی کرد که دولت آن را در اطراف شهر برپا کرده است. سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌هایی از بدرفتاری با برخی از غیرنظامیان فراری از شهر توسط شبه‌نظامیان شیعه هم‌پیمان دولت عراق، دریافت کرده است. فرماندهان این شبه‌نظامیان شیعه که «حشد الشعبی» نام دارند، این گزارش‌ها را تکذیب می‌کنند.

شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» بهمن‌ماه ۱۳۹۲، یعنی حدود ۶ ماه پیش از اعلام برپایی نظام خلافتشان در مناطق تحت تصرف خود در شمال سوریه و عراق، تصرف فلوجه را اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG