لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

افزایش مصرف بنزین در ایران به «۱۰۰ میلیون لیتر» در روز


خبرگزاری مهر گزارش داده است که آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه و با آغاز سفرهای تابستانی میزان مصرف بنزین کشور با جهشی ۳۰ درصدی به ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

در همین زمینه شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، شانا، وابسته به وزارت نفت گزارش داده است که مصرف بنزین کشور روز دوشنبه ١٤ تیرماه به ٧٧ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر رسید، در حالی که متوسط مصرف کشور از ابتدای سال تاکنون ٧١ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که مقارن با عید فطر و آغاز سفرهای تابستانی، مصرف بنزین اوج گرفته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی طی سال گذشته مصرف بنزین ایران نسبت به سال ۹۳ حدود ۲ درصد افزایش یافت و به رقم ۷۱ میلیون لیتر در روز رسید. ایران در همین سال روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد کرده بود که نسبت به سال قبل آن تقریبا دو برابر افزایش یافته بود.

ایران برای سال جاری واردات روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین را برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال، خبرگزاری مهر می‌نویسد که از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط واردات روزانه بنزین ایران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر از قول سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز گزارش کرده است پیش‌بینی می‌شود دست کم برای تعطیلات عید فطر مصرف بنزین به بیش از ۹۵ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید که با توجه به احتمال افزایش سفرهای تابستانی و جهش مصرف بنزین در دو ماهه باقیمانده از فصل تابستان، با توجه به ثابت و حتی کاهش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های نفت داخلی، افزایش حجم متوسط واردات بنزین ایران به بیش از ۱۵ میلیون لیتر دور از ذهن نیست.

ظرفیت پالایشگاهی

خبرگزاری مهر اشاره به این نکته کرده است که از ابتدای سال جاری از ظرفیت پالایش نفت ایران به طور کامل استفاده نشده و کمتر از ظرفیت اسمی پالایشگاه‌ها، فرآورده‌های نفتی و به ویژه بنزین تولید شده است.

این گزارش می‌افزاید که با وجود افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ظرفیت پالایش نفت خام کشور از ابتدای سال جاری به جای افزایش با کاهش همراه شده است.

اما گزارش‌های بین‌المللی اگرچه کاهش تولید برخی محصولات نفتی ایران را تایید کرده‌اند، اما تولید بنزین افزایش نیز نشان می‌دهد.

برای نمونه بر اساس گزارش سالانه اوپک، ظرفیت پالایش نفت ایران در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایشی نداشته است. اما تولید بنزین ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

اوپک می‌گوید که ایران در سال گذشته تولید نفت سفید را حدود ۶.۵ درصد کاهش داده است. ایران در نظر دارد تولیدات محصولاتی مانند نفت کوره و نفت سفید را کاهش داده و بجای آن تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر مانند بنزین و گازوئیل را افزایش دهد.

گزارش‌های رسمی ایران نیز حاکی است که تولید روزانه بنزین ایران هم‌اکنون حدود ۶۲ میلیون لیتر در روز است، در حالی که این رقم در سال ۹۲ حدود ۵۶ میلیون لیتر بود.

XS
SM
MD
LG