لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

یونسی: مسعود رجوی در حمله آمریکا به عراق زخمی یا کشته شده است


نشست مجاهدین خلق در پاریس
نشست مجاهدین خلق در پاریس

علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، در واکنش به گزارش ها در خصوص «مرگ» رهبر سازمان مجاهدین خلق، روز دوشنبه ۲۱ تیرماه گفته است، که مسعود رجوی سال‌ها پیش در حمله هوایی آمریکا «کشته شده یا به شدت آسیب دیده است.»

ترکی فیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، روز شنبه در تجمع «شورای ملی مقاومت» در پاریس از مسعود رجوی با عنوان «مرحوم» یاد کرده‌ بود. این در حالی است که شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، به رادیو فردا گفته بود از اظهارات روز شنبه ترکی فیصل در مورد مسعود رجوی، سوءتعبیر و نتیجه‌گری نادرست شده است.

گزارش‌ها حاکی است، مسعود رجوی که از سال ۱۳۵۷ رهبر سازمان مجاهدین خلق را برعهده داشت، از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا کنون در انظار عمومی ظاهر نشده و این موضوع به شایعاتی در مورد مرگ او دامن زده است.

به گزارش وب سایت جماران، علی یونسی در خصوص سرنوشت رهبر سازمان مجاهدین خلق گفته است: «رجوی سال‌ها قبل در بمباران‌های امریکا در عراق یا کشته شده یا به شدت آسیب دیده است، به حدی که قابل حضور در انظار نبوده است.»

وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی اضافه کرده است: «اما او به احتمال قریب به یقین در‌‌ همان سال‌ها فوت شده، ولی منافقین به دلایل زیادی نمی‌خواستند تاکنون آن را اعلام کنند.»
مقام‌های جمهوری اسلامی با خودداری از به کار بردن نام سازمان مجاهدین خلق، از این سازمان با عنوان «منافقین» یاد می‌کنند.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، شماری از مقام‌های نظامی آمریکا در فرودین ماه سال ۱۳۸۲ از حمله به «شهر اشرف» مقر مجاهدین خلق خبر دادند.

ژنرال ریچارد مایرز، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکادر ان زمان گفته بود: نیروی هوائی ائتلاف مواضع سازمان مجاهدین خلق را بمباران کرده‌اند و انتظار می‌رود شماری از جنگجویان این سازمان به زودی تسلیم شوند.

انتقاد از عربستان

در همین حال، علی یونسی از نزدیکی عربستان سعودی به سازمان مجاهدین خلق انتقاد کرده و گفته است: این‌‌ همان اشتباهی است که صدام در استفاده از مجاهدین خلق به عنوان ماشین جنگی خودش علیه ما به کار برد.

دستیار حسن روحانی تصریح کرده است: فیصل با این خبطی که انجام داد، برای اولین بار مرگ رهبر مجاهدین خلق را اعلام کرد و این چیزی بود که مجاهدین نمی‌خواستند آن را افشا کنند، اما این اتفاق افتاد و برایشان هم خیلی بد شد.

وی با اشاره به اینکه حضور رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در نشست مجاهدین خلق نشان از رابطه نزدیک انها دارد، اضافه کرده است: اگر چه این آقای ترکی فیصل در حال حاضر مسئولیت رسمی در حکومت سعودی ندارد اما همیشه یک مقام امنیتی و عضوی از خانواده آل سعود است.

ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

در حالی رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در نشست سازمان مجاهدین خلق ایران حضور داشته که در سال‌های گذشته روابط ایران با عربستان سعودی به شدت تیره شده و در ‌‌‌نهایت پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته، این کشور و برخی از متحدانش از جمله بحرین و سودان روابط خود با ایران را قطع کردند.

پیش از این اتفاق نیز سیاست‌های ایران در منطقه از جمله در سوریه، یمن و عراق در تضاد با سیاست‌های عربستان سعودی و برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه بوده است.

در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می‌کند، این کشور‌ها نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG