لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

ژنرال وتل: آمریکا احتمالا به نیروی نظامی بیشتری در عراق نیاز دارد


نیروهای یکان ۲۶ تفنگداران دریایی در عراق
نیروهای یکان ۲۶ تفنگداران دریایی در عراق

رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ۲۴ تیر ماه به خبرگزاری رویترز گفته است، آنها احتمالا درخواست شمار بیشتری از پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق را مطرح خواهند کرد.

آمریکا در حال حاضر نیز درصدد اعزام شمار بیشتری از نیروی نظامی خود به جریان نبردهای نیروهای مسلح دولت عراق علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی‌ست.

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، ۲۱ تیرماه گفته بود برای کمک به بازسازی پایگاه هوایی قیاره که اخیرا به تصرف ارتش عراق در آمده و تجهیز آن به عنوان یکی از مراکز مهم عملیات بازپس‌گیری موصل، آمریکا ۵۶۰ نفر از نیروهای خود را به این منطقه اعزام خواهد کرد.

ژنرال جوزف وتل، با وجود این اعلام قبلی، به رویترز گفته‌است احتمالا بازهم شمار بیشتری از سربازان آمریکایی در عراق مورد نیاز خواهند بود.

او شمار دقیقی از این افراد اعلام نکرده و می‌گوید گفت‌وگو در این مورد در دایره ارتش انجام خواهد شد. او از زمان ارائه چنین درخواست احتمالی به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز، جزئیاتی بیان نکرده‌است.

ژنرال وتل که پیش از حمله اخیر با یک کامیون در نیس‌ِ فرانسه به مردم، با رویترز مصاحبه کرده، گفته است حتی در صورت شکست «داعش» در رقه یا موصل، نباید انتظار بازگشتی فوری از عراق را داشت. به گفته این فرمانده ارتش آمریکا «آنچه ما نمی‌خواهیم انجام دهیم، اعلام پیروزی و خروج پس از آن است. به نظر من، ما می‌خواهیم واقعا شاهد این (پیروزی) باشیم».

جوزف وتل گفته است اگر شبه‌نظامیان افراطی در پی سقوط مراکز اصلی خود به مناطق دیگری بروند، نیروهای ارتش آمریکا در محل می‌مانند تا اطمینان حاصل کنند که آنها «شکست قطعی» خورده‌اند.

با در نظر گرفتن شمار تازه نیروهای آمریکایی، تعداد پرسنل ارتش ایالات متحده در عراق به ۴۶۰۰ نفر می‌رسد. اما با در نظر گرفتن پرسنل و نیروهای موقتی، این رقم بیشتر خواهد بود.

نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان حامی بغداد با حمایت ائتلافی به رهبری آمریکا موفق شده‌اند شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» را از شهر فلوجه بیرون کنند. آنها خود را برای نبرد اصلی با «داعش» در موصل، پایگاه اصلی گروه در عراق آماده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG