لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

کدخدایی: زیرساخت‌های لازم برای انتخابات الکترونیک فراهم نشده است


سخنگوی شورای نگهبان گفته است که نگاه این شورا به انتخابات الکترونیک «از ابتدا مثبت» بوده و این شورا از آن استقبال می‌کند، اما برگزاری آن مستلزم زیرساخت‌هایی است که فراهم نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباسعلی کدخدایی، روز شنبه نهم مرداد، با تشریح نگاه مثبت شورای نگهبان به انتخابات الکترونیک اعلام کرده که برگزاری انتخابات الکترونیک «مستلزم پیش‌بینی زیرساخت‌ها، اصلاح قوانین و مقدمات دیگری» است که «متأسفانه اینها در گذشته محقق نشده بود».

آقای کدخدایی خبر داده است که وزارت کشور در نامه‌ای خواستار برگزاری جلسات بین کارشناسان این وزارتخانه و شورای نگهبان در رابطه با انتخابات الکترونیک شده و این درخواست در دستور کار معاونت اجرایی شورای نگهبان قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان روز سه‌شنبه پنجم مرداد، نیز از پیشنهاد وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده به صورت کاملاً الکترونیکی خبر داده بود.

یک روز پیش از آن محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، اعلام کرده بود که یک سوم امکانات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی موجود است.

وزارت کشور پیش از این نیز پیشنهاد کرده بود که انتخابات مجلس دهم در ۹ کلانشهر ایران به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شود اما شورای نگهبان با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

در همین حال یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفته است که «بعید است» دو انتخابات پیش رو به صورت کاملاٌ الکترونیکی برگزار شود.

به گزارش وب‌سایت خانه ملت، اصغر سلیمی تأکید کرده که حساسیت‌ها درباره برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی «زیاد» و «زیرساخت‌ها اندک است».

مقام‌های شورای نگهبان سال گذشته، نبود امنیت لازم در صندوق‌ها و سیستم ارائه‌شده از سوی وزارت کشور را از جمله دلایل مخالفت با برگزاری انتخابات الکترونیک اعلام کرده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سال ۹۶ برگزار می‌شود، و در حالی که نظارت بر بر انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است، هیئت منتخب مجلس بر انتخابات شوراها نظارت خواهد کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یکشنبه سوم مرداد اعلام کرده بود که اقدامات رسمی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶، از آذرماه آغاز می‌شود و فضای کشور از نیمه دوم امسال «عملاً انتخاباتی خواهد شد».

XS
SM
MD
LG