لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

دولت از ابلاغ قراردادهای جدید نفتی خبر داد


 تاسیسات نفتی خارگ
تاسیسات نفتی خارگ

معاون اول رئیس جمهوری ایران خبر از ابلاغ قراردادهای جدید نفتی داد و گفت «این قراردادها با ۱۵۰ مورد اصلاح صورت گرفته امضا و به وزارت نفت ابلاغ شد.»

خبرگزاری مهر دوشنبه ۱۸ مرداد ماه گزارش داد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که «قرارداد جدید را من دیروز امضا کردم و امروز (دوشنبه) ابلاغ شد».

وی با بیان اینکه قرار نیست این قراردادها به صورت لایحه به مجلس برود گفت: «در قانون نفت که مصوبه مجلس است گفته شده که شرایط‌های عمومی قراردادهای نفتی در دولت تصویب شود و وزارت نفت در آن چارچوب عمل کند.»

جهانگیری در ادامه گفت که آنچه که در دولت تصویب شده یکسری قوانین بالادستی است و یکسری شرایط عمومی است که وزارت نفت بر اساس آن با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های این شرایط عمومی گفت: وزارت نفت وقتی می‌خواهد قرارداد ببندد باید شرایط این مصوبه دولت را در آن قرارداد رعایت کند.

ایران دو سال قبل یک قرارداد نوع جدید نفتی به شرکت‌های خارجی معرفی کرد که بر اساس آن، توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز برای شرکت‌های خارجی پیشنهاد شد.

از همان زمان، برخی اصولگرایان به شدت با این نوع قرارداد که مالکیت بخشی از نفت تولیدی را به شرکت خارجی طرف قرارداد می‌دهد، مخالفت کردند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: «در مورد میادینی که تاکنون اکتشاف صورت نگرفته یک جور سیاستگذاری کرده‌ایم و در مورد میادین مشترک نیز سیاست‌های دیگری اتخاذ شده است.همچنین در مورد بازیافت از چاه‌های موجود نیز شرایط دیگری تعیین کرده‌ایم و در واقع یک رئوسی مطرح شده که در شرایط مختلف وزارت نفت باید قراردادهای متفاوت ببندد.»

ایران انتظار دارد تا ۱۰ سال آینده ۵۰۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی انجام دهد و در این میان امید به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها دارد.

قراردادهای قدیم بیع متقابل بر اساس گفته‌های مقامات ایران و برخی شرکت‌های خارجی، دیگر جذابیت چندانی ندارند.

جهانگیری تصویب این قراردادها را یک کار استثنایی از سوی دولت نامید.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ مورد اصلاح بر روی این قراردادها صورت گرفته است، ادامه داد: «این قرارداد جدید ۱۵ ماده دارد و نظرات همه آنانی که دغدغه داشتند و به‌دنبال توسعه ظرفیت نفت بودند لحاظ شده است.»

جهانگیری با اشاره به «کارشکنی برخی کشورهای منطقه» در تصویب این قراردادها گفت: «برخی کشورهای خارجی که با ما میادین مشترک دارند و دوست داشتند که ما در این میادین ظرفیت هایمان افزایش پیدا نکند، یک تیپی از آنان در داخل کشور خرج و هزینه می‌کند که مانع قراردادهای ما بشوند اما قطعا به زودی قراردادهای نفتی بسته خواهد شد.»

ایران ۲۷ میدان مشترک نفت و گاز دارد که بنابر گزارش‌ها، کشورهای عربی ۷ تا ۸ برابر ایران از این میادین تولید نفت و گاز انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG