لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

دونالد ترامپ برنامه‌های اقتصادی خود را اعلام کرد


دونالد ترامپ می‌گوید که به محض در دست گرفتن دولت، بسیاری از مقررات «دست و پاگیر» دولتی را متوقف خواهد کرد.
دونالد ترامپ می‌گوید که به محض در دست گرفتن دولت، بسیاری از مقررات «دست و پاگیر» دولتی را متوقف خواهد کرد.

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۸ مرداد سرانجام پس از مدتها انتظار برنامه‌های اقتصادی‌اش را اعلام کرد و از کاهش مالیات‌ها، رونق بخشیدن هرچه بیشتر به بازار کار و لغو بسیاری از آیین‌نامه‌ها و مقررات به گفته او «دست‌ و پاگیر» دولتی خبر داد.

دونالد ترامپ گفت: «هدف مهم من برای رونق بخشیدن به تولید و اقتصاد، کاستن از مقررات و آیین‌نامه‌های اضافی و غیرلازم دولتی است که همه ساله دو هزار میلیارد دلار برای آمریکا هزینه ایجاد می‌کند».

آقای ترامپ که در کلوب اقتصادی دیترویت کلیات برنامه‌های دولت احتمالی خود در صورت راهیابی به کاخ سفید را تشریح می‌کرد و سخنانش بارها توسط معترضان قطع شد، تاکید کرد که پس از پیروزی و به محض در دست گرفتن دولت، با یک مهلت قانونی موقت، بسیاری از مقررات دولتی را متوقف خواهد کرد.

کاندیدای حزب جمهوریخواه وعده داد که علاوه بر کاهش مالیات‌های فردی و کمپانی‌ها، مقررات تازه‌ای را برای زوج‌هایی که فرزند خردسال دارند اعمال خواهد کرد تا هزینه‌های نگهداری کودکان آنها تامین شود.

آقای ترامپ گفت: «سیاست‌های دمکرات‌ها که از جانب هیلاری کلینتون هم پشتیبانی می‌شود، آسیب‌های فراوانی به جامعه صنعتی ایالت میشیگان وارد آورده و کمپین او، برخلاف برنامه‌های رقیب دمکرات، رو به آینده دارد».

حضور وی در کلوب اقتصادی دیترویت نخستین سخنرانی جدی او در زمینه ارائه برنامه‌های اقتصادی بود که از دیدگاه رای دهندگان آمریکایی، اساسی‌ترین موضوع مهم انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شود.

کاندیدای جنجالی جمهوریخواه پس از سپری شدن زمانی ارزشمند در مبارزات انتخاباتی، سرانجام هفته پیش سرانجام یک تیم ۱۳ نفره را به عنوان مشاوران اقتصادی و مالی دولت احتمالی خود برگزید.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از همکاران جمهوریخواه دونالد ترامپ می‌گوید که این کاندیدای میلیاردر، از این پس تلاش خود را بر مسائل اصلی مبارزات انتخاباتی متمرکز خواهد کرد و حضور او در دیترویت سرآغازی بر این تلاش‌ها بود.

دونالد ترامپ در زمینه مالیات‌ها پیشنهاد کرد که بالاترین میزان مالیات اشخاص را از نزدیک ۴۰ درصد به حداکثر ۳۳ درصد کاهش دهد.

او پیشتر گفته بود که میزان این مالیات ۲۵ درصد خواهد بود، پیشنهادی که بسیاری از کارشناسان آن را مورد انتقاد قرار داده و گفته بودند که درآمد دولت را به میزان زیادی پایین می‌آورد و صدها میلیارد دلار کسری بودجه به دنبال خواهد داشت.

ترامپ همچنین برنامه کاهش مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد را هم تکرار کرد. مالیات شرکت‌ها در آمریکا در حال حاضر ۳۵ درصد است.

حضور در یک جمع مهم اقتصادی در دیترویت، فرصت گرانبهایی برای کاندیدای جمهوریخواه بود تا یک برنامه جدی از دولت احتمالی خود ارائه دهد.

هیلاری کلینتون رقیب دمکرات آقای ترامپ که هم اینک در نظرخواهی‌های گوناگون با فاصله دو رقمی بر او پیشی گرفته است، روز پنجشنبه آینده برنامه‌های اقتصادی خود را در همین کلوب اقتصادی دیترویت ارائه خواهد کرد.

سخنگوی کمپین انتخاباتی کاندیدای دمکرات‌ها در آستانه سخنرانی ترامپ گفت که خانم کلینتون پیشنهادهای نامزد جمهوریخواهان، امیتازهای کلان مالیاتی برای ثروتمندان و کمپانی‌های بزرگ ارائه می‌دهد که از این راه به خانواده‌های کم درآمد آسیب می‌زند و سبب بحران اقتصادی می‌شود.

دونالد ترامپ در سخنرانی روز دوشنبه‌اش اشاره‌هایی هم به تغییراتی در پیمان‌های بازرگانی بین‌المللی و از آن جمله پیمان «نفتا» کرد که در سال ۱۹۹۴ میلادی بین آمریکا با همسایگان شمالی و جنوبی‌اش، کانادا و مکزیک، امضا شد.

دونالد ترامپ گفت که پیمان «نفتا» به قیمت هزاران فرصت شغلی در آمریکا تمام می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌گوید که دونالد ترامپ به نادرست هیلاری کلینتون را متهم کرد که می‌خواهد در صورت پیروزی در مسابقه ورود به کاخ سفید، مالیات طبقه متوسط آمریکا را افزایش دهد.

او همچنین مدعی شد که بخشی از منابع مالی کشور به جای ترمیم خرابی راه‌ها و پل‌ها، صرف هزینه‌های پناهندگان سوری شده است.

آسوشیتدپرس در رد سخنان آقای ترامپ می‌گوید که در برنامه اقتصادی هیلاری کلینتون کاهش مالیات طبقه متوسط پیش بینی شده اگرچه میزان آن هنوز مشخص نیست.

این خبرگزاری اضافه می‌کند که دونالد ترامپ برخلاف موارد مشابه پیشین، در ارتباط با تظاهرکنندگانی که سخنان او را قطع می‌کردند، بر ارائه برنامه خود متمرکز شد و واکنش پرخاش‌گونه‌ای نشان نداد و تنها به این عبارت بسنده کرد که «طرفداران برنی سندرز (رقیب پیشین خانم کلینتون در انتخابات مقدماتی دمکرات‌ها) روحیه و انرژی زیادی دارند».

و اما در واشینگتن، یکی از مقام‌های پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، روز دوشنبه اعلام کرد که به عنوان یک محافظه‌کار و جایگزین دونالد ترامپ که رای‌دهندگان جمهوریخواه را سرخورده کرده، کاندیدای مقام ریاست جمهوری شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش جداگانه‌ای می‌گوید که شانس پیروزی ایوان مک‌میلان بسیار اندک است و احتمال می‌رود که نام او حتی در فهرست کاندیداها هم ذکر نشود.

از سوی دیگر جورج پی بوش، فرزند جب بوش فرماندار پیشین ایالت فلوریدا و از مدعیان نامزدی حزب جمهوریخواه برای مقام ریاست جمهوری، از جمهوریخواهان دعوت کرد تا از دونالد ترامپ پشتیبانی کنند.

پیشتر جب بوش و سایر اعضای خاندان بوش از حمایت از ترامپ خودداری کرده بودند.

در همین حال حزب سبز آمریکا نیز خانم جیل اشتاین را به عنوان کاندیدای رسمی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG