لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

عضو دفتر آیت‌الله خمینی: فایل صوتی سخنان منتظری «مشحون از اغلاط و تحریفات» است


محمدعلی انصاری می‌گوید که فایل صوتی منتشر شده از سخنان آیت‌الله منتظری حاوی مطلب جدیدی نیست.
محمدعلی انصاری می‌گوید که فایل صوتی منتشر شده از سخنان آیت‌الله منتظری حاوی مطلب جدیدی نیست.

محمدعلی انصاری عضو دفتر آیت‌الله خمینی فایل صوتی سخنان آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ که روز سه‌شنبه در سایت آن منتشر شد را «مشحون از اغلاط و تحریفات» و «به دور از انصاف» دانست.

آقای انصاری روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در مصاحبه با سایت جماران اعلام کرد که فایل صوتی منتشر شده از سخنان آیت‌الله منتظری حاوی مطلب جدیدی نیست و این مطالب در خاطرات «منسوب» به وی نیز دیده می‌شود.

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی تاکید کرد که محتوای جلسه آقای منتظری با اعضای تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۶۷ «ناقص و مشحون از اغلاط و تحریفات منتشر شده است».

وی همچنین سخنان آیت‌الله منتظری را «به دور از انصاف و همراه با پیشداوری‌هایی دانست که «اطرافیان موذی به ایشان القاء کرده‌اند».

آقای انصاری در این مصاحبه مطالب مطرح شده از سوی آیت‌الله منتظری درباره احمد خمینی را «غلط و ناروا» دانست.

سایت آیت‌الله منتظری روز سه‌شنبه فایل صوتی سخنان وی در دیدار با حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان تهران) ، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) که کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۶۷ بودند، را منتشر کرده بود.

آیت‌الله منتظری در این دیدار با اشاره به نقش احمد خمینی و وزارت اطلاعات برای برنامه‌ریزی این اعدام‌ها از سال‌ها قبل می‌گوید احمد خمینی از چند سال قبل از این اعدام‌ها می‌گفته است که همه اعضای سازمان مجاهدین خلق حتی کسانی که نشریات این سازمان را مطالعه می‌کنند باید اعدام شوند.

وی در این جلسه همچنین می‌گوید آقای احمدی حاکم شرع خوزستان به نزد او آمده و به اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی به دلایل واهی اعتراض کرده و او نیز شرح سخنان آقای احمدی را برای آیت‌الله خمینی نوشته است.

به گفته آیت‌الله منتظری، «آقای خمینی خواستار دیدار احمدی با او و شرح ماجرا شده اما محمدعلی انصاری عضو دفتر امام به آقای احمدی اجازه بیان اعتراض‌های خود را نداده و به او گفته است که وقتی نزد آیت‌الله خمینی می‌رود تنها دست او را ببوسد و موضوع اعتراض خود را تنها در نامه‌ای برای احمد خمینی بنویسد».

آقای انصاری در واکنش به این سخنان گفته است: «جلوگیری از بیان سخنان ایشان وجود نداشته است و من خیلی کوچکتر از آن بودم که در چنین موضوعی که یک سر آن پیغام، آقای منتظری به امام و سر دیگر آن یک مسئله قضایی بوده است دخالت کنم».

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی اعلام کرد که قصد دارد در آینده «به ابعاد و زوایای مختلف این موضوع » از جمله ملاقات‌هایش با آیت‌الله منتظری و اطرافیان او بپردازد.

آقای انصاری تاکید کرد: «انتشار این نوار بعد از ۲۸ سال وقتی که سردمداران استکبار و تکفیری‌ها با منافقین نشست و برخاست می‌کنند، احیاء آنان و مشروعیت‌زایی برای آنهاست».

اشاره آقای انصاری می‌تواند به حضور ترکی فیصل رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس در روز ۱۹ تیر باشد.

در همین حال برخی از گروه‌های تلگرامی نزدیک به اصولگرایان انتشار فایل صوتی سخنان آقای منتظری پس از برگزاری همایش سازمان مجاهدین خلق را نشان دهنده «برنامه‌ریزی» شده بودن این اقدام دانسته‌اند.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز در گزارشی نوشته است: «این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های ضدانقلاب به مناسبت سالگرد اعدام منافقین موج تبلیغاتی تکراری هر ساله‌ را به راه انداخته بودند».

این خبرگزاری اضافه کرد: «انتشار صوت این دیدار هم میوه‌ جدیدِ سفره‌ای بود که ضدانقلاب چند روز تدارک دیده و چیده بود».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، نیز در گزارشی با اشاره به انتشار این فایل صوتی سخنان تعدادی از نزدیکان آیت‌الله خمینی درباره برکناری آیت‌الله منتظری از سمت قائم مقامی رهبری که پیش از این منتشر شده بود را بازنشر کرده است.

آیت‌الله حسینعلی منتظری در فروردین سال ۶۸ از سمت قائم مقامی رهبر جمهوری اسلامی استعفا داد.

این مرجع تقلید شیعیان پس از یک سخنرانی در سال ۷۶ در حصر خانگی قرار گرفت و در سال ۸۱ نیز حصر او برداشته شد.

وی پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بارها به رفتار حکومت جمهوری اسلامی با معترضان اعتراض کرد.

آیت‌الله منتظری ساعت ۱ بامداد روز ۲۹ آذر سال ۸۸ درگذشت و پیکر او در میان انبوه هواداران از جمله هواداران جنبش سبز در قم تشییع و خاکسپاری شد.

XS
SM
MD
LG