لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

درگیری‌های شدید در حلب و ادلب؛ «بیش از ۱۸۰ غیرنظامی طی دو روز کشته شدند»


حلب، منطقه راهبردی «راموسه»
حلب، منطقه راهبردی «راموسه»

گزارش‌ها از سوریه حاکی است نبردهایی شدیدی در حلب و اِدلِب جریان دارد. بنا بر گزارش‌های محلی بیش از ۱۸۰ غیرنظامی، طی دو روز، عمدتا در حلب کشته شده‌اند.

حلب، مهم‌ترین شهر بزرگ سوریه است که شورشیان همچنان بخشی از آن را در کنترل دارند.

«کمیته هماهنگی‌های محلی»، یک سازمان مردم‌نهاد مخالف جنگ که در سوریه فعال است، می‌گوید بیش از ۱۸۰ غیرنظامی از روز جمعه تا یک‌شنبه (۲۲-۲۴ مرداد) در جریان حملات هوایی روسیه و ارتش بشار اسد و نیز حملات شورشیان، کشته شده‌اند. ۲۲ نفر را کودکان و ۲۳ نفر از کشته‌شدگان را زنان تشکیل می‌دهند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نیز می‌گوید ۲۶ مورد حمله هوایی، تنها در روز یک‌شنبه، در ادلب رخ داده است و طی دو هفته گذشته ۱۲۲ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رامی عبدالرحمن، رئیس این سازمان، می‌گوید این حملات هوایی توسط جنگنده‌های ارتش روسیه و ارتش دولتی سوریه صورت گرفته‌است.

بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در حلب، طی دو هفته گذشته از ۳۲۰ نفر فرا رفته‌ و در میان قربانیان ۱۲۶ نفر کودک هستند.

۱۲۶ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی در جریان حملات موشکی شورشیان به مناطق تحت کنترل دولت جان خود را از دست داده‌اند.

طی روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی در حلب رخ داده‌است. ائتلافی از شورشیان که گروه‌هایی مانند فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق) یا احرار‌الشام و برخی از نیروهای «ارتش آزاد سوریه» را در بر می‌گیرد در میانه مرداد ماه اعلام کرد محاصره اطراف خود را شکسته‌است. آن‌ها سپس اعلام کردند، برای عملیاتی گسترده با هدف کنترل کامل حلب آماده می‌شوند. در این بین گزارش‌هایی از بمباران شیمیایی مناطقی از شهر، به دست ارتش دولتی سوریه نیز منتشر شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید درگیری‌ها و نبردهای شدیدی در روز یک‌شنبه در مناطق مختلف حلب جریان داشته و شورشیان به دو مرکز مهم که در کنترل دولت است، حمله کرده‌اند: منطقه جماعت‌الزهرا و یک کارخانه سیمان در جنوب شهر. منطقه جماعت‌الزهرا هم منطقه‌ای مسکونی و هم پایگاهی نظامی را در بر می‌گیرد.

نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحد بشار اسد نیز ساختمان‌هایی را در مجتمع ۱۰۷۰ در جنوب‌غربی حلب تصرف کردند که نزدیک ورودی به منطقه تحت کنترل شورشیان قرار دارد.

گروهی از شورشیان گفته‌اند از جنگجویان حاضر در ادلب خواسته‌اند خود را به حلب برسانند. این در حالی‌ست که هفته پیش خبرگزاری فارس نیز به نقل از منابعی در سوریه گفته بود صدها نفر از شبه‌نظامیان شیعه عراق و لبنانی برای کمک به نیروهای دولتی سوریه به حلب اعزام شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی «احرار الشام»، یک گروهی شورشی سلفی، گفته است نبرد حلب، به همه سوریه مربوط می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها درگیری‌هایی میان نیروهای بشار اسد و شورشیان در اطراف نیروگاهی در استان حما نیز در جریان است.

XS
SM
MD
LG