لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

حسین کروبی: ناکامی روحانی در رفع حصر، به دلیل حاشیه‌سازی اطرافیان رهبر


حسین کروبی (راست) در کنار پدر محصورش مهدی کروبی
حسین کروبی (راست) در کنار پدر محصورش مهدی کروبی

فرزند مهدی کروبی خبر داد که رئیس‌جمهور ایران «در چندین جلسه» موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده اما «به دلیل حاشیه‌سازی‌های اطرافیان، قادر به ادامه گفت‌وگوها» نشده است.

حسین کروبی روز دوشنبه ۲۵ مرداد، در مصاحبه با وب‌سایت سحام‌نیوز، همچنین هدف از سخنان محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس، درباره شرایط رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «خودشیرینی برای اربابان قدرت» دانست.

حسین کروبی گفت: «براساس حدود اطلاعات خانواده محصورین، آقای روحانی تاکنون چندین جلسه خدمت رهبری موضوع رفع حصر را مطرح نموده‌اند و با ایشان صحبت کرده‌اند».

وی اضافه کرد: «اما حاشیه‌سازی‌های اطرافیان به گونه‌ای بوده که آقای روحانی قادر به ادامه گفت‌وگوها نشده‌اند».

پسر مهدی کروبی تأکید کرد که رئیس‌جمهور ایران به دنبال رفع حصر و «همواره» به فکر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بوده است.

او پیش‌بینی کرد که موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ موکول خواهد شد.

به گفته آقای کروبی، گروه موسوم به «دلواپسان» و مخالفان حسن روحانی، به دنبال «رد صلاحیت» او در انتخابات ریاست جمهوری آینده و «حتی ساقط کردن» دولت هستند و «بعید است امتیاز رفع حصر»، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به او داده شود.

او همچنین از محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، به دلیل مطرح کردن «مرتب» موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز تشکر کرد.

حسین کروبی روز ۱۷ مرداد نیز رفع حصر رهبران اعتراض‌های ۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بعید» دانسته و گفته بود که حاکمیت این «امتیاز» را به حسن روحانی نخواهد داد.

خانواده مهدی کروبی و نزدیکان میرحسین موسوی پیش از این، از اینکه پیگیری این موضوع «از اولویت‌های دولت نیست»، انتقاد کرده‌اند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

خانواده این سه نفر در سال‌های گذشته بارها از وضعیت جسمی آنان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال حسین کروبی وضعیت روحی این سه نفر را خوب توصیف کرد و گفت که فرزندان آقای موسوی از وضعیت سلامتی او و همسرش «راضی نیستند».

او خبر داد که مهدی کروبی «از لحاظ روحی و جسمانی در وضع مطلوبی» به سر می‌برد و از یک ماه پیش با عصا در خانه پیاده‌روی می‌کند.

مهدی کروبی به دلیل شکستگی پا صبح روز ۱۷ آذر ۹۴ عمل جراحی شده و در پی این عمل، حسین فریدون، برادر حسن روحانی، از او عیادت کرده و «سلام» آقای روحانی را به او «ابلاغ» کرده بود.

حسین کروبی در مصاحبه خود همچنین سخنان محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس، درباره شرایط رفع حصر رهبران جنبش سبز را «بی‌اعتبار»، «بسیار سخیف» و «بی‌ارزش» خواند و گفت که این سخنان با هدف «خود شیرینی برای اربابان قدرت» بیان شده است.

او اضافه کرد: «آقای باهنر به جای امر و نهی کردن به محصورین و حکم سنگین صادر کردن برای آنها حاکمیت را مجاب به دادگاهی کردن آنها کند که هر روز مقامات نظامی و امنیتی و قضایی مجبور به مواضع بی‌ربط و متناقض نشوند».

فرزند مهدی کروبی تأکید کرد که «هیچ فردی یا نهادی نمی‌تواند اشخاص را از انجام کار سیاسی و یا موضع‌گیری سیاسی منع کند».

محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس، روز شنبه ۲۳ مرداد، گفته بود که «اخیراً» برای میرحسین موسوی «پیغام» فرستاده که اعلام کند «در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد»، اما او این پیشنهاد را نپذیرفته است.

آقای باهنر روز دوشنبه نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس تأکید کرد که به دلیل «عدم پشیمانی و توبه» میرحسین موسوی و مهدی کروبی، امکان رفع حصر آنان «منتفی» است.

او بار دیگر گفت که در صورت برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، «حکم سختی» در انتظار آنان خواهد بود.

پیش از این نیز علی مطهری روز هشتم تیرماه ۹۳ گفته بود که در دیداری که با آیت‌‌الله خامنه‌‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ توصیف کرده و گفته که در صورت محاکمه این دو «حکم خیلی سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

با وجود این تهدیدها، رهبران جنبش سبز بارها خواستار محاکمه خود شده‌اند و مهدی کروبی در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، از او خواست که «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، گفته است که هر‌ گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر این دو نفر تغییر کند، دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه آنان است.

از سوی دیگر اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفته است که این نهاد نمی‌تواند در شرایط کنونی در مورد حصر گزارش دهد.

XS
SM
MD
LG