لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

انتقاد ظریف از اظهارات مفتی اعظم عربستان درباره «مسلمان نبودن ایرانی ها»


 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

به دنبال اظهارات عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی در واکنش به پیام حج علی خامنه ای، رهبر ایران واین که ایرانی‌ها «مسلمان نیستند،» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه شنبه گفته است که اسلام ایرانیان شباهتی با افراطی گری «مفتی وهابی» عربستان ندارد.

محمد جواد ظریف در پیامی در «توییتر» خود نوشته است: واقعا که هیچ شباهتی بین اسلام ایرانیان و اکثریت مسلمانان با افراط گرایی نژادپرستانه‌ای که مفتی وهابی و بانیان سعودی تروریسم تبلیغ می کنند، وجود ندارد.

عبدالعزیز الشیخ در سخنانی که روزنامه «مکه» آن را روز سه شنبه بازتاب داده است، به پیام علی خامنه‌ای درباره حج پاسخ داده است.

مفتی اعظم عربستان سعودی گفته که اظهارات خامنه‌ای «جای تعجبی ندارد» چرا که ایرانی‌ها از اولاد «مجوس‌ها» هستند.

اصطلاح «مجوس» از سوی عرب‌های تندرو برای اشاره به پیروان زرتشت استفاده می‌شود که آتش را عنصری مقدس می‌دانند. این مذهب تا پیش از حمله اعراب به ایران در ۱۴۰۰ سال پیش، کیش اصلی ایرانی‌ها بود.

عبدالعزیز الشیخ گفته است: «باید متوجه باشیم که آنها (ایرانی‌ها) مسلمان نیستند، از اولاد مجوس‌ها هستند، و خصومت‌شان با مسلمانان بویژه سنی‌ها دیرینه است».

اظهارات مفتی اعظم عربستان یک روز پس از پیام رهبر ایران بیان می‌شود که مقام‌های عربستانی را به «کشتن حجاج مجروح» در حادثه منا متهم کرد که پارسال اتفاق افتاد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که «مردان قسیّ‌القلب و جنایتکار» سعودی «مجروحان نیمه جان» را «با جان‌باختگان، در کانتینرهای در بسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتّی رساندن آب به لبان تشنه آنان، آنها را به شهادت رساندند».

بر اساس برآوردی که خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده است، در جریان حادثه منا که مهرماه سال ۹۴ رخ داد دستکم دو هزار و ۴۲۶ نفر زیر دست و پا کشته شدند.

مذاکرات میان دو کشور برای حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال با شکست روبرو و باعث شد که ایران مقام‌های عربستانی را به کارشکنی متهم کند. تهران گفته است که حجاج ایرانی امسال در این مراسم حضور ندارند.

مراسم حج قرار است از هفته آینده آغاز شود.

دیماه سال گذشته به دنبال اعدام شیخ نمر،یک روحانی شیعه در عربستان سعودی، اعتراضی هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در نهایت معترضان با ورود به این اماکن دیپلماتیک خساراتی را به آنها وارد کردند.

به دنبال این حمله عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG