لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

غائله کنسرت به کرمانشاه رسید: هشدار یک فرمانده سپاه در مورد «ولنگاری»


محمدجواد ظریف در کنسرت خانواده کامکار
محمدجواد ظریف در کنسرت خانواده کامکار

فرمانده سپاه کرمانشاه در مورد برگزاری کنسرت‌‌ موسیقی در این استان هشدار داده و اعلام کرد که «تحمل منکرات» که در این کنسرت‌ها اتفاق می‌افتد «قابل قبول» نیست و «صبر جوانان انقلابی هم حدی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ بهمن ریحانی، فرمانده سپاه در کرمانشاه، روز پنج‌شنبه، ۲۵ شهریور، در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه در مورد برگزاری کنسرت هشدار داده است.

آقای ریحانی در این جلسه ادعا کرد که «اغلب افراد جامعه» از «ولنگاری فرهنگی» در کنسرت‌ها «ناراضی» هستند و این موضوع «توجیه‌پذیر» نیست.

وی افزود: «اقلیتی از جامعه» با صرف «مبالغ زیادی» در این کنسرت‌ها حضور می‌یابند و «حاشیه‌های» چنین برنامه‌هایی باید «کنترل» شود.

به گفته این فرمانده سپاه، «نباید تصور شود کرمانشاه فضای خوبی برای ولنگاری فرهنگی است»٬ چرا که فضای کنسرت‌ها «ضدفرهنگی» است.

به گفته وی، «حرکات ناشایست، بی‌حجابی، رقاصی، اختلاط نامحرم و... در کنسرت‌ها موجب اعتراض عمومی شده است.»

فرمانده سپاه کرمانشاه همچنین هشدار داد که «صبر مردم و جوانان انقلابی حدی دارد و دستگاه‌های قانونی قطعا نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت نخواهند ماند.»

برگزاری کنسرت‌ موسیقی در ایران پس از در اختیار گرفتن امور قوه مجریه از سوی حسن روحانی به موضوعی جنجالی در کشور تبدیل شده است.

برخی از روحانیون٬ فرماندهان سپاه٬ رسانه‌ها و فعالان محافظه‌کار طی این مدت بارها در مورد برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف ایران اعتراض کرده و در موارد متعددی هم مانع از برگزاری چنین برنامه‌هایی شده‌اند.

در این میان از احمد علم‌الهدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی، به عنوان سرسخت‌ترین مخالفان برگزاری کنسرت در ایران نام برده می‌شود، فردی که اعتراض‌های مکررش منجر به لغو برگزاری کنسرت در شهر مشهد شده است.

امامان جمعه شهرهای شیراز، رامسر، تنکابن، سیرجان، خواف و عنبرآباد هم همسو با علم‌الهدی خواستار ممنوعیت لغو کنسرت در این شهر‌ها شده‌اند.

احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران، نیز این اتهام را مطرح کرده است که «جریانی که کنسرت موسیقی برگزار می‌کند، جریان نفوذ است» و «نباید بیت‌المال خرج کنسرت‌های غفلت‌آور از خدا شود.»

آقای خاتمی خرداد سال ۹۳ هم در مراسمی مذهبی با اشاره به برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی در ایران گفته بود این کنسرت‌ها «غلط، قهر با خدا و اقدامی ضد فرهنگی» است.

قوه قضائیه٬ اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تأمین در شهرستان‌ها از جمله نهادهای مؤثر در لغو کنسرت‌هایی هستند که وزارت ارشاد اجازه برگزاری آنها را صادر کرده است.

اختلاف دولت با سایر نهادها بر سر برگزاری کنسرت همچنان ادامه دارد و در موارد قابل توجهی وزارت ارشاد در این جدال‌ها عقب‌نشینی کرده و بر اساس نظر و خواسته مخالفان عمل کرده است.

در همین زمینه شهریورماه امسال ۳۲ نماینده مجلس در تذکری به علی جنتی، وزیر ارشاد، خواستار توضیح او درباره «علت عقب‌نشینی» از اجرای «فعالیت‌های فرهنگی» در مشهد و «مستثنی کردن» این شهر شدند.

حسن روحانی، رئیس‌‌ جمهور، هم روز دوشنبه، اول شهریور، ضمن انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفته بود که «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.»

XS
SM
MD
LG