لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

پیشروی نیروهای دولتی سوریه در بخش مرکزی حلب


مردم در حال کمک برای نجات قربانیان یک حمله هوایی به محله الشرار حلب در روز سه شنبه
مردم در حال کمک برای نجات قربانیان یک حمله هوایی به محله الشرار حلب در روز سه شنبه

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال بمباران‌های شدید حلب که تاکنون ده‌ها کشته برجای گذاشته است، نیروهای دولتی سوریه روز سه شنبه توانسته اند یک منطقه در بخش مرکزی حلب را تصرف کرده و شورشیان را از این منطقه وادار به عقب نشینی کنند. گفته می شود پیشروی نیروهای دولتی در این شهر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارتش سوریه گفته است، نیروهای دولتی توانسته اند محله فرافیرا در نزدیکی قلعه معروف حلب را به تصرف خود در بیاورند.

این مقام نظامی سوریه اضافه کرده است: پس از این که تروریست‌ها از منطقه پاکسازی شدند، اکنون واحد‌های ارتش در حال خنثی سازی مین‌های کار گذاشته شده، هستند.

به گزارش العربیه نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها حمله شدیدی را علیه چهار منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دور تازه عملیات نیروهای دولتی سوریه و حملات هوایی روسیه به مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب پس از شکست توافق تازه واشینگتن و مسکو بر سر یک آتش بس جدیدآغاز شد.گفته می شود دور اخیرحملات هوایی به مناطق تحت کنترل شورشیان در جنگ پنج ساله سوریه بی‌سابقه بوده است.

ژنرال ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفته است: حملات هولناک اخیر به حلب برای همه ما شوک آور است واز نظر اخلاقی کاملا غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین المللی است.

در همین حال، آمریکا گفته است، عملیات تازه سندی بر این است که بشار اسد، روسیه و هم پیمانان منطقه‌ای آنها یک توافق بین المللی برای حل جنگ داخلی سوریه نادیده گرفته و به دنبال پیروزی در میدان نبرد در جنگ شش ساله سوریه هستند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد،از عملیات تازه نظامی سوریه و روسیه در حلب انتقاد کرده و گفته‌است: اقدامات روسیه در سوریه «اقداماتی ضد تروریسم نیست، بلکه وحشی‌گری است»

از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز گفته به باور او برقراری مجدد صلح در سوریه به امری «تقریبا ناممکن» تبدیل شده‌است.

رویترز می گوید، ارزیابی این است که دست کم ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان حلب در مناطق تحت کنترل شورشیان گرفتار شده اند و شدیدا نیازمند کمک‌های انسانی هستند.

این گزارش می افزاید، اکنون در حدود ۳۰ دکتر در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب وجود دارند که کار مداوای روزانه صدها زخمی را انجام می دهند.

سازمان بهداشت جهانی خواستار اقدامات فوری برای ایجاد راهی امنی برای خروج زخمی از این منطقه حلب شده است.

در همین حال، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار دیگر برای کمک‌های انساندوستانه درسوریه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به این ترتیب، میزان کمک‌های انساندوستانه آمریکا در سوریه به پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می رسد.

جنگ داخلی سوریه پنج سال و نیم است که ادامه دارد.براساس گزارش نهاد های بین المللی این جنگ بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و هم بر فراز آسمان و هم در نبردهای زمینی از دولت مرکزی آن کشور حمایت می‌کنند. عمده کشورهای عربی منطقه و یا ترکیه از مخالفان اسد هستند و گروهی از شورشیان را تحت حمایت خود دارند.

XS
SM
MD
LG