لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

ترامپ در مصاحبه‌ای تلویزیونی از سیاست‌ها و وعده‌های خود سخن گفت


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، گفته از این‌که می‌شنود پس از انتخابات، گروه‌های قومی و دینی و اقلیت‌های جنسی هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند «بسیار ناراحت شده»؛ او در عین حال بر کشیدن دیوار و اخراج مهاجران غیرقانونی تاکید کرده‌است.

آقای ترامپ ۲۳ آبان، در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس شرکت کرده‌است؛ بخشی از گفت‌وگوها همراه با ملانیا ترامپ، بانوی اول در دوره ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر اعضای خانواده آقای ترامپ انجام شده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دونالد ترامپ در آغاز مصاحبه خود از تماس‌های تلفنی هیلاری کلینتون و همسر او بیل کلینتون برای اعلام تبریک، ستایش کرده و گفته است این تماس‌ها «خیلی خیلی خوشایند» بودند.

او سپس از دیدار خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده سخن گفته و تاکید کرده که همچنان مایل است از دیدگاه‌های او درباره مسائل مختلف، از جمله در مورد خاورمیانه مطلع شود.

ترامپ می‌گوید از منظر او، باراک اوباما آدمی فوق‌العاده و بسیار باهوش است و آن‌ها در دیداری که در کاخ سفید داشتند در باره مسائل مختلف، از جمله مسائل بسیار مشکل و سخت، گفت‌وگو کردند.

او گفته می‌خواهد بر مسائلی مانند خاورمیانه، کره شمالی و بیمه درمانی موسوم به «اوباما کـِر» متمرکز شود.

او با تاکید زیاد از دیدار و گفت‌وگوی خود با باراک اوباما، پس از انتخاب شدنش به‌عنوان ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، تجمید کرده‌ و در عین حال گفته است که طی کارزار انتخاباتی، هم او و هم اوباما حرف‌ها و انتقادهای شدیدی علیه دیگری مطرح کرده‌اند، اما هیچ‌یک از دو طرف، در دیدار خود، حتی کلمه‌ای در مورد این حرف‌ها به زبان نیاورد.​

او البته از سیاست‌های پیشین در ایالات متحده انتقاد کرده و می‌گوید سیاستمداران در برهه‌ای از زمان، مردم را فراموش کرده‌اند، دست از ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برداشته و در جبهه جنگ نیز مردم را فراموش کرده‌اند: «می‌دانید، ما ۱۵ سال است در این جنگ هستیم».

آقای ترامپ سپس می‌افزاید: «۶ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم، ۶ تریلیون دلار، می‌توانستیم با این پول کشور خود را دوباره بنا کنیم».

این گفته‌ها، تاکیدی بر بخش مهمی از کارزار نامزد حزب جمهوری‌خواه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست. آقای ترامپ تاکید داشت که مسائل و چالش‌های داخلی ایالات متحده و حل آن‌ها باید در اولویت قرار گیرند و تمرکزهای مالی و سیاسی خارجی نیز باید بر پایه چنین اولویتی بنا شود. آنچه از سوی دیگر با انتقاد کارزار مقابل نامزد حزب دمکرات، هیلاری کلینتون، روبه‌رو بود؛ که ایالات متحده باید به همکاری با متحدان منطقه‌ای خود در گوشه‌وکنار جهان ادامه دهد.

ترامپ در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس تاکید کرده است که آمریکا در اولویت قرار خواهد گرفت و همین سیاست و وعده او نیز سبب شده که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

آقای ترامپ در گفت‌وگوی خود بر کشیدن دیوار در مرز مکزیک -در بعضی مناطق حصار و در بعضی مناطق سازه‌های ساختمانی- تاکید کرده‌است. در عین حال می‌گوید او در درجه اول به اخراج یا زندانی کردن بین دو تا سه میلیون مهاجر غیرقانونی که پیشینه جنایی، تبهکاری یا قاچاق مواد مخدر دارند اقدام خواهد کرد. و پس از ایجاد امنیت در مناطق جنوبی، در مورد دیگر مهاجرانی که مدارک قانونی ندارند تصمیم گرفته خواهد شد. او می‌گوید پیش از هرچیز باید امنیت را در مناطق مرزی برقرار کرد.

اخراج مهاجران غیرقانونی، به ویژه آن‌دسته که در حال حاضر در آمریکا خانواده، فرزند یا پدر و مادر دارند، از جمله دیگر مواردی‌ست که به بیان انتقادهایی در جریان انتخابات، علیه کارزار ترامپ انجامیده بود.

دونالد ترامپ، در جریان کارزار انتخاباتی خود، همچنین ایده کشیدن دیواری در مرز مکزیک را، با هزینه دولت مرکزی مکزیک، مطرح کرد. دیگر موضوعی که با انتقادهایی در کارزار رقیب و مخالفانش روبه‌رو شد. دولت مکزیک می‌گوید پول کشیدن چنین دیواری را پرداخت نخواهد کرد.

آقای ترامپ می‌گوید در دوره ریاست‌جمهوری او به لابی‌هایی که به دنبال منافع خود هستند پایان می‌دهد و فساد را در واشینگتن (نهادها و سازوکارهای دولت فدرال) از میان بر می‌دارد.

آقای ترامپ در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود، معترضانی که طی روزهای گذشته در خیابان‌های شهرهای بزرگ آمریکا علیه او تظاهرات کرده‌اند را مخاطب قرار داده‌است. در پی اعلام نتیجه انتخابات و پیروزی دونالد ترامپ، هزاران نفر از معترضان به سیاست‌های او، در شهرهایی مانند نیویورک، لس‌آنجلس یا شیکاگو دست به تظاهرات زده‌اند.

آقای ترامپ معتقد است دلیل «ترس» و «واهمه» موجود، این است که معترضان او را به‌خوبی نمی‌شناسند.

او در عین حال در مورد این‌که می‌شنود در روزهای پس از انتخابات، اقلیت‌ها و گروه‌ها قومی و باورمندان، مانند مسلمانان، لاتین‌تبارها، اقلیت‌های جنسی یا آفریقایی‌آمریکایی‌ها هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، ابراز تاسف کرده‌است. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خواستار توقف این آزار و اذیت‌ها شده‌است.

آقای ترامپ البته تاکید کرده از این وقایع اطلاعی نداشته و همچنان معتقد است که بدرفتاری‌ها و آزار ‌و اذیت‌ها در اندازه محدودی انجام می‌شود.

انتخابات آمریکا، هشتم نوامبر برگزار شد و رقبای اصلی آن دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بودند. آقای ترامپ با به دست آوردن اکثریت آرای «کالج انتخاباتی» در رقابت به پیروزی رسید. در شمارش عمومی آرا، شمار رای‌های هیلاری کلینتون بیشتر از دونالد ترامپ بود. آقای ترامپ بر خلاف عمده نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها، در ایالت‌های مختلف، از جمله در ایالت‌های مهم فلوریدا یا اوهایو پیروز شد.

دونالد ترامپ بازرگانی میلیاردر و ساکن نیویورک است. او پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری جدی در عرصه سیاست نداشت و پیش از این نیز در هیچ انتخابات سیاسی دیگری در ایالات متحده شرکت نکرده بود.

۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ماه ژانویه هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG