لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

درخواست الواح گلی ایران باستان به عنوان غرامت


برخی از اين قطعات صدها هزار دلار ارزش دارند، هرچند ارزش واقعی بسياری از آنان هنوز تعيين نشده است. صدها قطعه از اين گنجينه پيش از اين به ايران بازگردانده شده بود.(عکس تزئینی از AFP)
برخی از اين قطعات صدها هزار دلار ارزش دارند، هرچند ارزش واقعی بسياری از آنان هنوز تعيين نشده است. صدها قطعه از اين گنجينه پيش از اين به ايران بازگردانده شده بود.(عکس تزئینی از AFP)

اعضای خانواده تفنگداران آمريکايی که ۲۵ سال پيش در يک عمليات بمب گذاری در بيروت کشته شدند، روز پنج شنبه درخواست کردند لوح متعلق به زمان ايران باستان را که در موزه ای در آمريکا به امانت گذاشته شده، به آنها واگذار شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آنها اين لوح ارزشمند و تاریخی را درازای غرامت دو ميليارد ۷۰۰ ميليون دلاری که دادگاه برای انها تعيين کرده، خواسته اند.


این لوح، بخشی از میراث فرهنگی ایران است که وظیفه حفاظت و نگاهداری از آن به عنوان گنجینه ای ملی، بر عهده دولت جمهوری اسلامی ایران است.


جمهوری اسلامی ايران هرگونه حمايت از گروه های تروريستی و دست داشتن در حادثه تروریستی دهه هشتاد در بیروت را رد کرده است.


ايران اعلام کرده است که احکام دادگاه های آمريکا را به رسميت نمی شناسد، اما با در اختيار گرفتن وکيل تلاش می کند تا مانع دستيابی شاکيان به اين لوح گلی شود.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است اين اشيای ارزشمند ايرانی که در موزه ها نگه داری می شوند نبايد در دعواهای حقوقی دخالت داده شوند. تعدادی از مديران موزه ها و مقامات دولت آمريکا نيز معتقدند اين اموال نبايد توقيف شوند.


همزمان برخی ایرانیان مخالف نظام جمهوری اسلامی که عمدتا در خارج از ایران هستند نیز با توقیف میراث فرهنگی ایرانیان مخالفت هستند.


بنا براين گزارش قاضی دادگاه شيکاگو، بلانچ مانينگ، به دو طرف این دعوای حقوقی اجازه داده است از خود دفاع کنند.


ديويد استراچ من، وکيل پرونده گفته است تا زمانی که تکليف الواح گلی روشن شوند، آنها در مورد خانه ای به قيمت چهارصد ميليون دلار که متعلق به دولت ايران است اقدام خواهند کرد. آنها همچنين تلاش برای برداشت از حساب های بانکی ايران در آمريکا را نيز آغاز خواهند کرد.

وکيل قربانیان در اين پرونده، پيش ازاين توانسته بود در پرونده بمب گذاری در مرکز خريدی در اسرائيل در سال ۱۹۹۷، دادگاه را به تعيين غرامت ۲۵۰ ميليون دلاری علیه دولت ایران ترغيب کند.


ديويد استراچمن، وکيل پرونده گفته است تا زمانی که تکليف الواح گلی روشن شوند، آنها در مورد خانه ای به قيمت چهارصد ميليون دلار که متعلق به دولت ايران است اقدام خواهند کرد. آنها همچنين تلاش برای برداشت از حساب های بانکی ايران در آمريکا را نيز آغاز خواهند کرد.


ديويد استراچمن به موکلانش گفته است که ممکن است اين اقدامات قضايی به زمانی طولانی نياز داشته باشد.


صدها لوح و فطعه باستانی از هشتاد سال قبل که توسط باستان شناسان در ايران کشف شدند، برای تحقيقات در اختيار بخش آسايی دانشگاه شيکاگو قرار گرفته اند و هنوز به ایران بازگردانده نشده اند.


ترجمه نوشته های باقی مانده بر روی قطعات کشف شده، پنجره های جديدی را به روی زندگی روزانه مردم در دوران فرمان روايی ايرانيان در تخت جمشید باز کرد.


برخی از اين قطعات صدها هزار دلار ارزش دارند، هرچند ارزش واقعی بسياری از آنان هنوز تعيين نشده است. صدها قطعه از اين گنجينه پيش از اين به ايران بازگردانده شده بود.


ديويد کوک وکيل ديگر اين پرونده اعلام کرد: «اگر ما در به دست آوردن اين الواح پيروز شويم، تنها کاری که آنها [ ايران] می تواند انجام دهد اين است که از حساب نفتی خود چکی به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ ميليون دلار در اختيار ما قرار دهند.»


به گفته کوک ده ها شکايت عليه ايران به دليل حمايت از عمليات تروريستی در دادگاه های امريکا ثبت شده است که به تدريج نوبت رسيدگی به آنها فرا خواهد رسيد.


XS
SM
MD
LG