لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

اسرائیل گذرگاه‌هایش با غزه را باز کرد


اسرائیل روز جمعه به مدت چند ساعت گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «کارنی » را برای عبور این کاروان گشوده بود. (عکس: AFP)
اسرائیل روز جمعه به مدت چند ساعت گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «کارنی » را برای عبور این کاروان گشوده بود. (عکس: AFP)

به رغم تداوم درگیری‌ها و ادامه حملات راکتی به جنوب اسرائیل، روز جمعه کاروانی شامل دهها تریلی و کامیون سوخت، گاز مایع، دارو و انواع مواد غذایی وارد نوار غزه شد.


اسرائیل روز جمعه به مدت چند ساعت گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «کارنی» را برای عبور این کاروان گشوده بود.


در پایانه سوختی «نخل عوز» نیز تانکرها محموله خود را وارد مخازن زیرزمینی کردند تا درآن سوی مرز، فلسطینیان ازآن برداشت کنند. اکثر این سوخت به سوی نیروگاه برق جریان می‌یابد.


ارسال این کمک‌ها پاسخ دولت اسرائیل به درخواست شخصی خانم سوزان مبارک، همسر رئیس جمهوری مصر،‌ است و یک روز پس ازسفر تسیپی لیونی، وزیرخارجه اسرائیل، به قاهره انجام می‌شود.


خانم لیونی پنجشنبه درسفری یک روزه به قاهره، درباره وضعیت نوارغزه با رئیس جمهوری و وزیرخارجه مصر گفت‌وگوکرده بود.


اسرائیل اعلام کرده است هربارکه شهرهایش هدف حملات راکتی قرار‌بگیرد، در اقدامی تلافی‌جویانه گذرگاه‌های غزه را خواهد بست.


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه دستوردادبستن گذرگاه‌ها که به طور معمول بعد ازهرحمله راکتی صورت می‌گیرد این بارلغو شود تا کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد.


اما تصمیم اهودباراک، که با حمایت اهود اولمرت، نخست وزیراسرائیل عملی شد، با خشم شدید مردم درجنوب اسرائیل روبرو شده است.


اسرائیلی‌ها درمصاحبه‌ها با رسانه‌ها می گویند «چرا کسی به فکر کمک بشردوستانه به ما نیست و مسئولان نیز درتامین امنیت شهروندان ناتوانی نشان می دهند.»


حملات راکتی، زندگی مردم دراین بخش اسرائیل را مختل کرده است و هر بار پس از آژیرخطر مردم باید درچند ثانیه خود را به پناهگاه برسانند.


ارسال این کمک‌ها پاسخ دولت اسرائیل به درخواست شخصی خانم سوزان مبارک، همسر رئیس جمهوری مصر،است و یک روز پس ازسفر تسیپی لیونی، وزیرخارجه اسرائیل، به قاهره انجام می‌شود.


اهود اولمرت روز پنجشنبه درمصاحبه کم سابقه‌ای با شبکه تلویزیونی «العربیه» ازمردم غزه خواست که خود، برای قطع حملات راکتی به تشکل‌های فلسطینی فشار وارد آورند تا از واکنش نظامی اسرائیل جلوگیری شود.

اهود اولمرت و نیز وزیران دفاع و خارجه اسرائیل روز پنجشنبه هشدارداده بودند که اگرحمله‌های راکتی ادامه یابد، حماس بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.


از سوی دیگر رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیزگفت که نیروهای تحت امر وی آماده اجرای هر دستوری هستند.


آتش بس نانوشته سازمان‌های فلسطینی درغزه با اسرائیل، ازهجدهم دسامبر به پایان رسیده است.


در ۹ روز اخیربیش ازدویست حمله راکتی به جنوب اسرائیل صورت گرفته است. در همین مدت در حمله‌های هوایی اسرائیل نیز دست کم شش شبه‌نظامی فلسطینی کشته شده‌اند.


اسراییل از سال ۲۰۰۷ که حماس با بیرون راندن گروه رقیب خود، فتح، کنترل غزه را به دست گرفت، این منطقه را محاصره درآورده است. کمبود سوخت، غذا و دارو از جمله مشکلاتی است که مردم غزه در پی این محاصره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


XS
SM
MD
LG