لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

مذاکرات نظامی ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه


ویکتور اوزیروف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه.
ویکتور اوزیروف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه.

ویکتور اوزیروف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، روز دوشنبه ۲۴ آبان اعلام کرد که این کشور و ایران در حال مذاکره درباره امضای قرارداد نظامی ۱۰ میلیارد دلاری هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری ریا نووستی روسیه، آقای اوزیروف گفت که بر اساس این قرارداد، روسیه تانک‌های تی ۹۰، تجهیزات توپخانه، هواپیما و هلیکوپتر به ایران ارسال خواهد کرد.

مذاکرات نظامی دو کشور در شرایطی مطرح شده است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، چارچوبی برای تعامل نظامی ایران با دیگر کشورها در عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی یا تامین مالی و اموزش مرتبط با تکنولوژی جدید تعیین کرده است.

موضوع قرارداد نظامی ۱۰ میلیارد دلاری در شرایطی از سوی رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه مطرح شده است که لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، روز پنجشنبه گذشته گفت که اگر دولت ایران خواستار دریافت سیستم موشکی اس ۴۰۰ شود، «دولت روسیه به دقت آن را پیگیری می کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جاگاریان اشاره کرد که روسیه تعهدات خود را برای تحویل سیستم موشکی اس ۳۰۰ را انجام داده است.

تهران در سال ۲۰۰۷ میلادی قراردادی را با مسکو برای خرید سیستم موشکی اس-۳۰۰ امضا کرد اما تحویل آن به ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی تا امضای توافق هسته ای وین در سال گذشته به تعویق افتاد. با این همه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پس از این توافق اجازه تحویل این سیستم موشکی به ایران را داد.

همکاری های نظامی ایران و روسیه تنها در زمینه تسلیحات نبوده است.

در ماه های گذشته، هواپیماهای نظامی روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مواضع و پایگاه های گروه حومت اسلامی در سوریه استفاده کردند.

این موضوع، انتقاد آمریکا را به همراه داشت اما روسیه این انتقاد را رد کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدارسیون روسیه، روز دوشنبه در تهران گفت: ایران علاقمند به گفت و گو با آن کشور در زمینه همکاری نظامی - فنی است.»

وی در عین حال گفت که روسیه قطعنامه های بین المللی در این زمینه را در نظر خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG