لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

هیات موسوی - کروبی: ۶۹ کشته و ۲۴۵ زندانی، قربانی حوادث اخیر


عليرضا بهشتی، نماينده ميرحسين موسوی در هیأت حمايت از آسيب‌ديدگان حوادث اخير
عليرضا بهشتی، نماينده ميرحسين موسوی در هیأت حمايت از آسيب‌ديدگان حوادث اخير
هیأت منتخب موسوی ـ کروبی برای حمايت از آسيب‌ديدگان اخير اسامی ۶۹ نفر از معترضين کشته شده و دست‌کم ۲۴۵ معترض بازداشت‌شده را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

عليرضا بهشتی، نماينده ميرحسين موسوی در هیأت حمايت از آسيب‌‌ديدگان حوادث اخير، روز دوشنبه در جريان ملاقات اين هیأت با کميته ويژه مجلس شورای اسلامی، فهرستی از قربانيان و زندانيان اعتراض‌های اخير را به اعضای اين کميته ارائه داد.

آقای بهشتی در گفت‌وگو با راديوفردا شمار قربانيان را ۶۹ نفر و تعداد افرادی که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند را طبق اعلام خانواده‌هايشان ۲۴۵ نفر اعلام کرده است.

وی در همين زمينه به خبرگزاری کار ایران، ايلنا، گفته است که در اين جلسه در خصوص پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات مذاکراتی صورت گرفت و به کميته ويژه مجلس پيشنهاد شد فراخوانی برای مراجعه خانواده‌های بازداشت‌شدگان به کميته ويژه مجلس انتشار يابد.

اين پيشنهاد در حالی ارائه می‌شود که، به گفته گروه‌ها و فعالين حقوق بشر، شماری از خانواده‌های قربانيان و بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات از بيم پيامدهای مراجعه خود به سازمان‌های دولتی و غيردولتی، تمايلی به ارائه عرض‌حال و شکايت ندارند.

آقای بهشتی با تأکيد بر اين امر در مصاحبه خود با خبرگزاری ايلنا اظهار داشت که در جلسه با کميته ويژه مجلس که به رياست علاء‌الدين بروجردی برگزار شد اين نکته يادآوری شد که به دلايل گوناگون، از جمله احتياط خانواده بازداشت‌شدگان، مفقودين و آسيب‌ديدگان حوادث اخير، کار هیأت منتخب موسوی و کروبی برای کمک به آسيب‌ديدگان به‌کندی پيش می‌رود.

همچنين در اين جلسه مشترک ابتدا گزارشی از ماهيت فعاليت‌های کميته منتخب موسوی و کروبی در زمينه کمک‌های حقوقی به آسيب‌ديدگان ارائه و تاکيد شد که با وجود سياسی بودن برخی اعضای اين کميته، فعاليت آن سياسی نيست و صرفاً ماهيتی انسان‌دوستانه داشته و کارها بر پايه ملاک‌های دينی و اخلاقی صورت گرفته و جريان دارد.

آقای بهشتی در گزارش خود از جلسه مشترک با کميته ويژه مجلس، از ارائه پيشنهاد ديگری به اين کميته نيز خبر داد. بر مبنای اين پيشنهاد برای جبران خسارات مادی يا درمان آسيب‌ديدگان، کمک مالی در اختيار خانواده‌های آسيب‌ديده قرار خواهد گرفت.

طبق رويه‌ای که تاکنون در مورد قربانيان حوادث پس از انتخابات از سوی مسئولين انتظامی و امنيتی اعمال شده، خانواده‌های اين قربانيان اجازه پيدا نکرده‌اند که مراسم مرسوم ختم و عزاداری برای بزرگداشت عزيزان از دست رفته خود برگزار کنند.

در جلسه هیأت منتخب موسوی ـ کروبی برای حمايت از آسيب‌ديدگان اخير با کميته ويژه مجلس شورای اسلامی، اين هیأت اعلام آمادگی کرد تا اطلاعات مربوط به آسيب‌ديدگان حوادث اخير در اختيار کميته ويژه مجلس قرار گيرد.

همچنين توافق شد که هیأت منتخب موسوی‌ - کروبی گزارشی از ضرب و شتم زندانيان تهيه کرده و آن را به صورت مستند و در اختيار کميته ويژه مجلس قرار دهند.

پيشتر فرهاد تجری، نايب رئيس کميسيون حقوقی و عضو کميته ويژه مجلس، اعلام کرده بود که «شواهد امر حاکی از آن است که در درگيري‌های خونين بعد از انتخابات نهايتاً ۳۰ نفر کشته شده‌اند».

در همين حال خبرگزاری ايلنا روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی قوه قضائيه از بازداشت ۴۰۰۰ نفر در ناآرامي‌های پس از انتخابات خبر داد.

عليرضا جمشيدی اعلام کرده است که از اين تعداد ۳۷۰۰ نفر در هفته نخست آزاد شده و بقيه کماکان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG