لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

«تعطيلى مدارس در صورت ابتلاى ۱۵ درصد از دانش‌آموزان به آنفولانزاى خوكى»


مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران می گوید، تعطیلی مدارس به گسترش هر چه بیشتر آنفولانزای خوکی می انجامد.
مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران می گوید، تعطیلی مدارس به گسترش هر چه بیشتر آنفولانزای خوکی می انجامد.
وزیر بهداشت جمهورى اسلامى ایران از وزارت آموزش و پرورش خواسته است، تنها در صورتى که تعداد مبتلایان به بیمارى آنفولانزاى خوکى «در مدرسه اى از حد تعیین شده بیشتر شود» این مدارس را تعطیل کند.

به گزارش خبرگزارى مهر، مرضیه وحید دستجردى وزیر بهداشت روز سه شنبه با اعلام این که در طول هر هفته تقریباً حدود سه تا چهار هزار نفر در ایران به آنفولانزاى خوکى مبتلا مى‌شوند، گفت: « حدود ۵۵ درصد مبتلایان زیر سن ۲۴ سال هستند و به این ترتیب آنفلوآنزاى خوکى اغلب نسل جوان و کودکان را گرفتار مى‌کند».

بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون در ایران هزار و ۱۹۴ نفر به آنفلوآنزاى خوکى مبتلا شده‌اند که ۱۶ نفر از آنها بر اثر این بیمارى جان خود را از دست داده‌اند. نخستين مورد ابتلا به بيمارى آنفولانزاى خوكى در ايران در تاريخ ۲۶ خرداد ماه سال جارى شناسايى شده بود.

وزیر بهداشت جمهورى اسلامى همچنین در باره نگرانى‌ها در باره گسترش این بیمارى در مدارس اظهار داشت، بر اساس دستورالعملى که به مدارس ابلاغ شده است، « اگر تعداد مبتلایان در کلاس و مدرسه زیاد باشد، باید آن مدرسه تعطیل شود.»

مرضیه وحید دستجردى با ابراز رضایت از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گفته است، اگر تعداد مبتلایان در سطح کلاس‌ها و مدارس انگشت شمار باشد بهتر است مدارس تعطیل نشوند، چرا که به اعتقاد وزیر بهداشت «در صورت تعطیلى مدارس دانش آموزان به جاهاى پرجمعیت از جمله مراکز بازى و پارک رفته به این ترتیب تماس با دیگر افراد زیاد مى‌شود و این تماس‌ها انتقال بیشتر آنفلوانزا را به دنبال دارد.»

این در حالى است که به گزارش خبرگزارى ایلنا بسیارى از والدین از ترس مبتلا شدن فرزندان خود به این بیمارى از رفتن آنها به مدرسه جلوگیرى مى‌کنند و در هفته گذشته شمار غایبان کلاس‌ها تقریبا دو برابر شده است.

از سوى دیگر سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن مخالفت با تعطیلى مدارس در باره به حال نیمه تعطیل در آمدن برخى از مدارس گفته است:« بعضى از آمارها را براى حفظ وضعیت جامعه و جلوگیرى از تشویش نباید اعلام کنیم».

رمضان محسن‌پور در عین حال افزوده است: « تمام مدارس در حال حاضر به کار خود ادامه مى‌دهند و هیچ مدرسه‌اى به حالت نیمه‌تعطیل درنیامده است.»

در حالى که سرپرست وزارت آموزش و پرورش وضعیت فعلى آنفلوآنزاى خوکى در مدارس ایران را «بسیار مناسب و کنترل‌شده» توصیف کرده است، گزارش خبرگزارش‌هاى ایران از نگرانى دانش‌آموزان و والدین از گسترش آنفولانزاى خوکى حکایت دارد.

پیشتر نیز نماینده سازمان جهانى بهداشت در ایران از مقام‌هاى چمهورى اسلامى خواسته بود، براى جلوگیرى از شیوع آنفلوآنزاى خوکى در کشور مدارس را تعطیل کنند، این در حالى است که به نوشته ایلنا مسئولان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و برخى از نمایندگان مجلس «براى وارد نیامدن خسارت مالى و از بین نرفتن نظم اجتماعى» با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ایران تنها در صورتى مى‌توان مدرسه‌اى را به دلیل شیوع بیمارى آنفولانزاى خوکى تعطیل کرد که پانزده درصد از دانش‌آموزانش به این بیمارى مبتلا شده باشند.

تعطیلى دو درسه در جیرفت در پى گسترش آنفولانزاى خوکى

به گفته عبدالله عسکرى رئیس آموزش و پرورش شهرستان جیرفت چهل درصد دانش‌آموزان در این شهرستان به «آنفولانزاى فصلى» مبتلا شده‌اند و به دلیل شناسایى دو مورد آنفولانزاى خوکى کلاس‌هاى درس در دو مدرسه تعطیل شده‌اند.

رئیس آموزش و پرورش افزود:« تعداد بالاى دانش آموزان مبتلاء به آنفلوانزاى فصلى و غیبت این دانش آموزان از دیروز عملا موجب نیمه تعطیل شدن این مدارس شده است که این مشکل امروز نیز ادامه داشته است و عملا امکان تدریس براى معلمان به دلیل غیبت نیمى از دانش آموزان وجود ندارد».
XS
SM
MD
LG